ZURn4103 Sociální teorie nových médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Dědková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 17. 9. 10:00–11:40 AVC, Pá 24. 9. 10:00–11:40 AVC, Pá 1. 10. 10:00–11:40 AVC, Pá 8. 10. 10:00–11:40 AVC, Pá 15. 10. 10:00–11:40 AVC, Pá 22. 10. 10:00–11:40 AVC, Pá 29. 10. 10:00–11:40 AVC, Pá 5. 11. 10:00–11:40 AVC, Pá 12. 11. 10:00–11:40 AVC, Pá 19. 11. 10:00–11:40 U32, Pá 26. 11. 10:00–11:40 AVC, Pá 3. 12. 10:00–11:40 AVC, Pá 10. 12. 10:00–11:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se přehledovou formou věnuje současnému stavu sociálněvědní reflexe tzv. nových médií a mapuje klíčová teoretická a výzkumná témata, která pole studií nových médií formují. Studenti se po absolvování předmětu budou schopni uplatnit nabyté vědění při formulaci výzkumných problému souvisejících s tématem předmětu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student:
•znát teorie rámující současný sociálněvědní výzkum nových médií a jejich uživatelů
•zorientován v aktuálním výzkumu nových médií a jeho tématech
•umět napsat teoretickou stať vycházející ze zadané literatury a z rešerše existujících výzkumů a na jejím základě formulovat teoretický problém
Osnova
  • • Úvodní přednáška: vymezení cílů a obsahu předmětu
  • • Studia nových médií: nová média pohledem sociálních věd
  • • Nová média a kritika novosti
  • • Archeologie nových médií
  • • Nová média a transformace každodennosti
  • • Nová média a proměna mediálních publik
  • • Nová média, komunity a online sociální sítě
  • • Nová média, participace na textualitě a transformace vztahu publik a vysílatelů
  • • Nová média, politika, politický aktivismus a veřejnost
  • • Nová média a sociální nerovnosti
  • • Výzkum nových médií
  • • Nová média a informační společnost
Literatura
    povinná literatura
  • LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti : nerovnost v informační společnosti. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015, 260 stran. ISBN 9788074192319. info
  • JENKINS, Henry. Convergence culture : where old and new media collide. 1st published in paperback. London: New York University Press, 2008, xi, 353. ISBN 9780814742952. info
  • WEBSTER, Frank. Theories of the information society. 3rd ed. London: Routledge, 2006, viii, 317. ISBN 0415406331. info
  • BAKARDJIEVA, Maria. Internet society : the Internet in everyday life. London: SAGE, 2005, xi, 220. ISBN 0761943390. info
  • Philosophy of social science. Edited by Alexander Rosenberg. 2nd ed. Boulder: Westview Press, 1995, xv, 236. ISBN 0813326605. info
Výukové metody
přednáška, četba
Metody hodnocení
přípravy z četby, ústní zkouška, teoretická stať
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.