FSS:ZURn6506 Vydavatelská a knižní produkce - Informace o předmětu
ZURn6506 Vydavatelská a knižní produkce
Fakulta sociálních studiípodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Roman Bureš (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 17. 9. 16:00–17:40 AVC, Pá 24. 9. 16:00–17:40 AVC, Pá 1. 10. 16:00–17:40 AVC, Pá 8. 10. 16:00–17:40 AVC, Pá 15. 10. 16:00–17:40 AVC, Pá 22. 10. 16:00–17:40 AVC, Pá 29. 10. 16:00–17:40 AVC, Pá 5. 11. 16:00–17:40 AVC, Pá 12. 11. 16:00–17:40 AVC, Pá 19. 11. 16:00–17:40 U32, Pá 26. 11. 16:00–17:40 AVC, Pá 3. 12. 16:00–17:40 AVC, Pá 10. 12. 16:00–17:40 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s prostředím knižní produkce a nakladatelskou praxí. Jeho absolventi by měli získat přehled o procesech a součástech nakladatelské činnosti a měli by být schopni ho aplikovat při tvorbě závěrečného projektu, který bude obsahovat kompletní nakladatelskou rozvahu nad konkrétním námětem knihy a plánem jejího vydání.
Kurz se bude postupně věnovat všem zásadním oblastem knižní produkce. V úvodu představí samotný produkt a specifika knižního trhu v ČR a ve světě. Poté postupně přejde ke konkrétním nakladatelským činnostem, jako je námět a proces jeho zpracování, redakční práce, polygrafické práce (grafické zpracování knihy a tisk), marketing a propagace na knižním trhu, ekonomika knižních produktů, prodej a distribuce, mezinárodní obchod s knihami či vydávání knih na vlastní pěst bez zavedeného nakladatele. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se na knižním trhu v ČR;
- zpracovat knižní námět a připravit jej k sazbě;
- navrhnout koncept nové knihy od námětu až po distribuci; - Osnova
- Základní pojmy - produkty a knižní trh:
- Co lze označit za knihu
- Náležitosti knihy, slovníček (stránky, sazba, vazby atd.)
- Knižní trh v ČR a jeho specifika
- Zaměstnaní v knižní branži
- Životní cyklus knihy - od námětu po likvidaci:
- Jak vzniká námět – osobnost, autor-odborník, zahraničí, vlastní redakční tvorba
- Způsoby získávání obsahu – licence, autoři, ilustrátoři, fotografové, fotobanky, grafické práce
- Vyjednávání – autorské smlouvy vs. objednávky
- Psaní knihy, překlad, redakční zpracování
- Sazba a grafické zpracování
- Výroba knihy, distribuce, prodej, dotisky/reedice/výprodeje/likvidace
- Redakční činnosti:
- Redakční zpracování knih
- Literární hodnota, otázky kvality
- Překlady a lokalizace
- Korektury a kontroly
- Polygrafické činnosti: Sazba, tisk, výroba
- Grafické zpracování, DTP, sazečské programy
- Formát, layout, sazba, obálka
- Možnosti výroby, klasické vs. speciální provedení
- Předtisková příprava
- Materiály
- Inovace v knižní branži – e-booky, audioknihy, merch a doplňky, aplikace, aj.
- Marketing na knižním trhu:
- Formy propagace, ukázkové kampaně, online
- PR
- Speciální knižní akce
- Návratnost marketingových investic
- Prodejní kanály, distribuce:
- Knihkupectví – řetězce vs. nezávislé prodejny
- Distributoři
- E-shopy
- Další distribuční segmenty a kanály
- Ekonomika knihy:
- Marže a cenotvorba
- Určování nákladu
- Zisk titulu, break even (bod zvratu)
- Ekonomika nakladatele a knihkupce
- Zahraniční obchod a výroba:
- Zahraniční knižní trhy – Evropa, Asie, USA
- Veletrhy
- Prodej licencí a koedic
- Specifika mezinárodní tvorby
- Na vlastní pěst:
- Self-publishing
- Crowdfunding (Startovač, Pointa)
- Založení vlastního nakladatelství
- Literatura
- doporučená literatura
- PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha : příručka pro nakladatele. Čtvrté, aktualizované vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2019, 272 stran. ISBN 9788075790590. info
- Výukové metody
- semináře, přednášky odborníků z praxe, diskuze
- Metody hodnocení
- kurz bude ukončen závěrečným projektem, zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2021/ZURn6506