FSS:ENSb1281 Environmentální publicistika - Informace o předmětu
ENSb1281 Environmentální publicistika
Fakulta sociálních studiípodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vojtěch Pelikán, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vít Kouřil (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 U34
- Předpoklady
- ! ENS281 Environmentální publicistika &&!NOW( ENS281 Environmentální publicistika )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Minimální počet zapsaných studentů pro vypsání kurzu: 5. - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, B-ENV) (5)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na osvojení základních žurnalistických kompetencí v kontextu ekomediálních teorií. Studenti a studentky získají přehled o environmentálním segmentu mediální krajiny a zorientují se v základních publicistických žánrech. Naučí se popularizovat odborné environmentálně laděné texty a zpracují mediální výstupy, ke kterým obdrží individuální zpětnou vazbu.
- Výstupy z učení
- Absolvent kurzu bude schopen:
- zorientovat se v segmentu tzv. "zelených médií"
- analyzovat mediální sdělení na environmentální témata v teoretické perspektivě
- rozlišovat specifika vědeckého a popularizačního textu
- rozlišovat mezi základními publicistickými žánry
- najít si a využít relevantní zdroje informací
- vybrat si environmentálně relevantní téma publicistického textu
- sepsat environmentálně laděný publicistický text - Osnova
- 1. Úvod do (eko)mediálního labyrintu
- 2. Mapa ekomédií v ČR a světě
- 3. Environmentální témata ve velkých médiích
- 4. Zpravodajství a jeho základní žánry
- 5. Science Writing; vědecký vs. popularizační text
- 6. Výběr tématu a práce se zdroji
- 7. Struktura a styl publicistického textu; publikační proces
- 8. Rozhovor
- 9. Reportáž
- 10. Komentář, glosa, fejeton
- 11. Investigativně-analytický text
- 12. Datová žurnalistka
- Literatura
- A field guide for science writers. Edited by Deborah Blum - Mary Knudson - Robin Marantz Henig. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2006, xiv, 321 p. ISBN 9780195174991. info
- FROME, Michael. Green ink : an introduction to environmental journalism. Salt Lake City: University of Utah press, 1998, xvi, 204. ISBN 0874805821. info
- Výukové metody
- - přednášky - zpracování samostatných úkolů - zpětná vazba k úkolům - prezentace odborníků z praxe - četba zadané literatury
- Metody hodnocení
- Zpracování dílčích i závěrečného úkolů
Účast (max 3 absence) - Informace učitele
- Účast studentů jiných oborů, zejména žurnalistů, vítána.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2022/ENSb1281