PSYn5260 Poruchy autistického spektra

Fakulta sociálních studií
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 26. 9. 14:00–19:40 U42, Po 10. 10. 14:00–19:40 U42, Po 24. 10. 14:00–19:40 U42, Po 7. 11. 14:00–19:40 U42
Předpoklady
! PSY526 Poruchy autistického spektra && ( PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. || PSYn4030 Psychodiagnostika dětí )
PSY403
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/16, pouze zareg.: 1/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu bude seznámit studenty s problematikou poruch autistického spektra (PAS), zejména: - se specifiky dětí s PAS - se základními teoriemi příčin vzniku autismu - s možnými přístupy k dětem s PAS Studenti jsou vedeni k získávání základního porozumění prožívání, myšlení a jednání lidí s autismem a kritickému hodnocení běžně užívaných postupů v diagnostice, poradenství a terapii.
Výstupy z učení
studenti by měli být schopni: - rozpoznat děti, u nichž je riziko, že trpí poruchou autistického spektra - odlišit projevy, které jsou pro poruchy autistického spektra specifické - kriticky zhodnotit výzkumné studie z dané oblasti - vyhnout se chybám, k nimž při diagnostice dětí s PAS obvykle dochází - kriticky zhodnotit intervence a přístupy k PAS a vybrat takové postupy, které jsou nejvhodnější pro konkrétní dítě a jeho rodinný systém - poskytovat rodičům a učitelům základní poradenství
Osnova
  • Pozorování, projevy, diagnostika – diagnosticky významné symptomy PAS, přidružené symptomy (které nejsou nezbytné pro diagnózu), komorbidní poruchy, varovné signály PAS v raném dětství
  • Příčiny PAS, teoretická východiska
  • Intervence a celoživotní perspektiva – základní typy terapeutických přístupů, možnosti terapeutické a poradenské práce; příběhy lidí s autismem
  • Rodina dítěte s PAS, vývojový pohled na PAS
Literatura
    povinná literatura
  • biografie lidí s autismem
  • relevantní výzkumné studie
Výukové metody
přednášky, skupinové diskuze, případové studie, individální prezentace a skupinové projekty
Metody hodnocení
pro absolvování kurzu je nezbytné, aby studenti:
- aktivně participovali na diskuzích v průběhu kurzu (Za aktivní účast na kurzu se považuje: účast ve výuce (75 % účast), průběžné studium, příprava na výuku v podobě splnění zadaných úkolů v průběhu výuky)
- vytvořili prezentaci založenou na přehledu výzkumných poznatků o jedné z oblastí možných etiologických faktorů (např. genetických příčin, teratogenů); prezentace by měla být založena nejméně na 2 výzkumných studiích/metaanalýzách
- podíleli se na skupinovém projektu - prezentaci biografie vybrané osobnosti s poruchou autistického spektra
- složili ústní zkoušku
Kurz je zakončen ústní zkouškou. Každé z níže uvedených témat individuálně zpracujete na základě vlastních a v kurzu získaných poznatků a minimálně 2 empirických/metaanalytických studií. Předpokládá se, že se v každém tématu zaměříte na specifické užší podtéma dle vlastních preferencí a odborného směřování (např. Téma: Intervence; individuální příprava: studie zaměřující se na dopad konkrétních intervencí na rozvoj sociálních vztahů). Seznam literatury vložíte do odevzdávárny předmětu PSY526 do složky Příprava ke zkoušce nejpozději poslední den semestru. Seznam vypracujte do formuláře, který naleznete ve složce Organizační pokyny. Šíře témat a počet studentů v předmětu vylučuje nenáhodné shody v připravených seznamech vybraných podtémat a literatury. Při ústní zkoušce se bude hodnotit nejen kvalita přípravy, ale i schopnost diskuse nad daným tématem.
Témata:
- diagnostika PAS
- rodina dítěte s PAS
- příčiny PAS
- intervence u dětí s PAS
- PAS v rámci celoživotního utváření
Termíny budou vypsány prostřednictvím IS MUNI.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.