FSS:ZURn6222 Výzkum obsahů - Informace o předmětu
ZURn6222 Výzkum zpravodajských a publicistických obsahů
Fakulta sociálních studiípodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 10:00–11:40 Studio 527
- Předpoklady
- Kurz je adresován studentům magisterského navazujícího studia, u nichž se předpokládají základní znalosti v oblasti kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s typickými a aktuálními analytickými náměty, koncepty a postupy používanými ve výzkumu zpravodajských a publicistických obsahů (dále ZPO) a to v rozsahu, který jím umožní aplikaci ve vlastním výzkumném projektu (např. pro potřeby vypracování diplomové práce, zadané analýzy či při tvorbě empirické vědecké stati).
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student bude schopen:
-vyjmenovat a definovat základní analytické náměty a koncepty běžně používány ve výzkumu zpravodajských a publicistických obsahů;
-zvolit a navrhnout vhodný výzkumný design pro vlastní analýzu zaměřenou na ZPO;
-konceptualizovat výzkumný problém a operacionalizovat analytické koncepty pro vlastní analýzu ZPO;
-shromáždit relevantní zpravodajská a publicistická sdělení a vytvořit výzkumný soubor pro vlastní analýzu;
-aplikovat analytické náměty a koncepty, se kterými se v kurzu seznámil, na ZPO vlastního výběru;
-prezentovat výsledky vlastních analýz formou ústní prezentace a písemně v podobě zprávy z výzkumu. - Osnova
- 1. týden (16. září): Zpravodajské a publicistické obsahy jako předmět zkoumání
- 2. týden (23. září): Zkoumání zdrojů s přístupem do zpráv
- 3. týden (30. září): Analýza budování mediální agendy
- 4. týden (7. října): Výjezdní porada katedry. Výuka se nekoná.
- 5. týden (14. října): Prezentace cvičných analýz I
- 6. týden (21. října): Výuka se nekoná kvůli pracovní cestě vyučujícího.
- 7. týden (28. října): Státní svátek. Den vzniku samostatného československého státu.
- 8. týden (4. listopadu): Analýza rámování zpráv.
- 9. týden (11. listopadu): Analýza stylů informování a profesních rolí.
- 10. týden (18. listopadu): Prezentace cvičných analýz II
- 11. týden (25. listopadu): Analýza objektivity a jejího porušování
- 12. týden (2. prosince): Analýza ideologie ve zpravodajství. Analýza zpravodajské fotografie.
- 13. týden (9. prosince): Prezentace cvičných analýz III
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNAREK, Monika a Helen CAPLE. News discourse. London: Bloomsbury, 2012, xii, 267. ISBN 9781441147998. info
- TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 191 s. ISBN 8073670968. URL info
- MCQUAIL, Denis. Media performance : mass communication and the public interest. London: Sage Publications, 1992, xvii, 350. ISBN 080398295X. info
- Výukové metody
- Výukové metody v hodině zahrnují přednášku/výklad, diskuzi, řešení problémů. Každá hodina sestává z přednášky/výkladů/diskuze poznatků a praktické části, během niž studenti budou aplikovat poznatky probírané v hodině na aktuální mediální obsahy. Samostatná práce studentů zahrnuje systematickou a kritickou četbu odborných textů, řešení problémů (vypracování cvičných analýz a odborného textu) a práci v týmu.
- Metody hodnocení
- PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ KURZU
-Účast v seminářích (je možno absentovat na jedné hodině bez udání důvodu)
-Četba povinné literatury (doložená získáním min. 16 bodů v 6 průběžných krátkých online testech, tzv. open book test)
-Vyhotovení tří cvičných analýz ve skupině (je nutno získat min. 40 bodů za obsah a 16 bodů za práci v týmu)
PRŮBĚŽNÉ ÚKOLY
a) 6 x průběžný online test (6 x 1–5 bodů)
b) 3 x prezentace cvičných analýz ve skupinách (3 x 0–25 bodů)
c) Práce v týmu v průběhu celého semestru (0–30 bodů) - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2022/ZURn6222