CORE065 Nahlédnutí do redakcí médií: zpravodajství a PR

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 AVC
Předpoklady
! ZURb1102 Mediální a komunikační studia
Předmět je určen všem studujícím bakalářských programů Masarykovy univerzity s výjimkou studujících programu Mediální studia a žurnalistika. Studentky a studenti bakalářské žurnalistiky si musí vybrat z jiných, pro ně neoborových celouniverzitních předmětu. Což je docela rozumné pravidlo.

Předmět se bude věnovat žurnalistice a zejména podobě a praktickému vzniku zpravodajství v současných masových a online médiích. Související oblastí je pak public relations a vzájemné ovlivňování public relations a zpravodajství.

Cílem předmětu je seznámit neoborové studenty se základními principy vzniku a fungování zpravodajství v praxi, vysvětlit jim pravidla a profesní zásady redakcí a profesionálních novinářů na půdorysu probíhajícího rozvolňování novinářské práce, kdy se za novináře může v některých případech vydávat téměř každý, a vše dát do souvislosti s public relations.

Předmět zpřístupní základy novinářské práce a novinářských profesních pravidel i nežurnalistům a ze širšího pohledu zvýší mediální gramotnost studujících. Umožní studentům uvědomit si také souvislost zpravodajství a public relations, což pak mohou využívat ve svém primárně studovaném programu i po absolutoriu například k propagaci svého oboru a výsledků své práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Cíle předmětu
Získání dovedností a kompetencí pro život. Předmět se bude věnovat vybraným tématům z oblasti praktického zpravodajství a public relations. Cílem nového projektu je pečlivě vybrat a připravit takové okruhy, které:

1) Budou reprezentovat současné zpravodajství především v českém a slovenském kontextu.

2) Budou kriticky reflektovat proměny, souvislosti a propojování zpravodajství a public relations.

3) Srozumitelně umožní mimooborovým studujícím zorientovat se v praktickém fungování zpravodajství a public relations.

Mimooborovou přínosnost navrhovaného předmětu zdůrazňuje významné postavení zpravodajství i public relations produkovaných i konzumovaných v různých formách a kvalitě v životě současné moderní společnosti. Porozumění principům zpravodajství a public relations je možno chápat jako součást mediální gramotnosti, jako součást akademických, občanských i kulturních kompetencí.
Výstupy z učení
Studenti po úspěšném absolvování znají současné zpravodajství, charakteristiky základních zpravodajských žánrů a mají přehled o využívání těchto žánrů v současných médiích.

Posluchači v kurzu rovněž získají a osvojí si znalosti a praktické dovednosti nutné k tvorbě základních žurnalistických materiálů.

Absolventi kurzu jsou schopni používat nabyté znalosti a dovednosti při samostatné práci.
Osnova
  • Vzhledem k tomu, že kurz je určený pro neoborové studenty, bude výklad stavět na ilustračních příkladech a k praxi směřujícím zjednodušením (nikoliv zkreslením). Vítána bude diskuse na základě praktických zkušeností studentů se zpravodajstvím a public relations.
  • Předmět se bude věnovat těmto tématům, která budou ještě zpřesňovaná či upravovaná:
  • 1) Mohou si novináři opravdu dělat, co chtějí? Má zpravodajství nějaká pravidla?
  • 2) Co je to public relations? A liší se nějak od zpravodajství?
  • 3) Mantinely zpravodajství: právo a etika.
  • 4) Kde se berou témata zpravodajství, kdo je vybírá a proč.
  • 5) Jak poznat důvěryhodnou zprávu? Jak novináři ve zpravodajství pracují se zdroji?
  • 6) Jak se píše zpráva? A jak se píše sdělení public relations?
  • 7) Požadavky na zpravodajství, žánr zpráva.
  • 8) Jak ovlivňují zpravodajství technologie?
  • 9) Jak fungují investigativní žurnalisté a proč to vlastně dělají?
  • Jako součást základních témat budou v každém semestru do předmětu jako hosté přizvaní cca dva až čtyři hosté z praxe, zkušení žurnalisté či pracovníci v public relations. Typově to může být například zkušený novinář věnující se zpravodajství, editor, který dává výsledným materiálům konečnou podobu, šéfredaktor, který řídí novináře, ale zároveň je odpovědný vedení vydavatelství a majitelům mediální společnosti za ekonomickou stránku, tiskový mluvčí, expert z agentury public relations apod.
  • Hosté přístupnou formou v řízené diskusi představí svou práci, na které lze ilustrovat konkrétní problémy zpravodajství a public relations.
  • Zpětná vazba nad rámec předmětové ankety bude v průběhu semestru získávána například prostřednictvím několika hodnotících anonymních online kvízů. Jejich cílem bude konfrontovat očekávání studujících se skutečným průběhem předmětu a získat hodnocení srozumitelnosti, přístupnosti a přínosnosti přednášek. Předběžné metody hodnocení studentů.
Literatura
    povinná literatura
  • ČUŘÍK, Jaroslav. Zpravodajské žánry v tištěných a online médiích. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2014, 156 stran. ISBN 9788021075894. URL info
  • KASARDA, Martin. Praktická príručka písania pre profesionálov. 1. vyd. Bratislava: Eurokódex, 2012, 208 s. ISBN 9788089447688. info
  • TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média : media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 296 s. ISBN 9788025134573. info
    doporučená literatura
  • TOMANDL, Jan, Jaroslav ČUŘÍK, Kristýna MARŠOVSKÁ a Tereza FOJTOVÁ. Krizová komunikace : principy - zkušenosti - postupy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 221 stran. ISBN 9788021096363. URL info
  • ČUŘÍK, Jaroslav, Rudolf BURGR a Martin ŠKOP. Nové trendy v médiích. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 239 s. ISBN 9788021058392. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava. Přednášky. Praktické novinářské úkoly. Simulovaná výuka pod spoluvedením mentorů z praxe. Vytváření mediálního produktu.
Metody hodnocení
Průběžně jsou hodnoceny zadané úkoly, využívány jsou kvízy.

Hodnocení všech prací se pak uskuteční na konci semestru formou kolokvia.

Podmínkou úspěšného ukončení předmětu bude:

1) Napsání žurnalistického zpravodajského textu podle specifikovaného zadání.

2) Napsání textu splňujícího parametry public relations.

3) Kritická reflexe obou předchozích textů a rozdílnosti nutných postupů vedoucích k jejich zpracování. Hodnocení všech prací se pak uskuteční na konci semestru formou kolokvia.
Informace učitele
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením).


During the course, all the important additional information and documents associated with the course (its beginning, organisation and completion) are to be published in the study materials folder in the Information System (IS).



Podvodné plnění studijních povinností: Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.