SOCn4002 Sociologický výzkum: Kvalitativní analýza textu - Atlas.ti

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Fučík, PhD. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 12:00–13:40 U41
Předpoklady
!NOW( SOCn5017 Kvalitativní analýza textu )&&! SOCn5017 Kvalitativní analýza textu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/15, pouze zareg.: 1/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem kurzu je představit studujícím hlavní metody kvalitativní analýzy textu, ty procvičit na seminářích a naučit základům práce se softwarem Atlas.ti. Kurz rovněž seznámí se způsoby vyhledávání v databázích a se základy práce s bibliografickým softwarem Zotero. Dále se studující procvičí v odborné prezentaci a zpracování kvalitativní textové analýzy.
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu by studující měli být schopni: • vyhledat relevantní odbornou literaturu v databázích • spravovat odbornou literaturu v bibliografickém softwaru • zformulovat a prezentovat relevantní výzkumný projekt • na výzkumný text uplatnit vhodnou kvalitativní metodu analýzy textu • sepsat analytický odborný text a ten prezentovat
Osnova
  • Vyhledávání v databázích, bibliografický software (1 a 2) Etnometodologie Konverzační analýza (CA) Diskurzní analýza Kritická diskurzní analýza (CDA) Atlas.ti – Zakotvená teorie (1-4) Prezentace projektů závěrečné práce (1 a 2)
Literatura
  • (4) Goffman, Erving. 1997. „Frame Analysis of Gender”. In The Goffman Reader. Ed. by Charles C. Lemert, and Ann Branaman. Cambridge, Mass: Blackwell. (5) Vliegenthart, Rens and Liesbet van Zoonen. 2011. “Power to the Frame: Bringing Sociology Back to Fr
  • (14) Holton, Judith A. 2007. „The coding process and its challenges.“ In The SAGE handbook of grounded theory, 265–89. London: SAGE Publications. (15) Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. Londo
  • (11) Kaufmann, Jean-Claude. 2010. „Část čtvrtá: Vytváření teorie.“ in Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, p. 85-118. (dostupný v knihovně FSS) (12) Charmaz, Kathy. 2011. "Grounded theory." In Qualitative Psychology: A Practical Guide
  • (13) Řiháček, T., and Hytych, R. 2013. “Metoda zakotvené teorie” In Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy ed by Řiháček, T., Čermák, I. and Hytych, R. Masarykova univerzita, p. 44-74. [online]. From: http://www.opvk.fss.muni.cz/ikapsy/uploads/Kvalit
  • (6) Zábrodská, K. 2009. Variace na gender. Praha: Academia. Kapitola Diskurzivní analýza jako metoda s. 67-82 (7) Wetherell, Margaret. 1998. „Positioning and Interpretive Repertoire“. Discourse and Society. (8) Kitzinger, Celia and Alison Thomas. 1995.
  • (9) Fairclough, Norman. 2001. „Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research“. In Methods of Critical Discourse Analysis ed. by Ruth Wodak and Michael Myer. London: SAGE, p. 121-138. (10) Van Dijk, Teun. 1992. „Discourse and the
  • Prior, L. 2008. „Repositioning Documents in Social Research.“ Sociology, 42, 5: 821-836 Novotná, H., Špaček, O., & Šťovíčková, M. (Eds.). 2019. Metody výzkumu ve společenských vědách. FHS UK. Kapitola 11 Kvalitativní strategie výzkumu s 257- 288
Výukové metody
Přednášky, semináře, cvičné analýzy v hodinách, práce s Atlasem.ti, výzkumný projekt, sepsání výsledků do závěrečné práce, prezentace projektu i výsledků
Metody hodnocení
zpracování otázek z literatury, cvičné analýzy, výzkumný projekt a jeho prezentace, závěrečná práce a její prezentace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Tento předmět se nabízí jako povinný.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.