SPRn5024 Kritická sociální práce

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Roman Baláž, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Roman Baláž, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Magda Tesárková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumění společenským a teoretickým východiskům Kritické sociální práce. Seznámení se s hlavními principy a koncepty a schopnost je aplikovat v praxi.
Součástí je porozumění kritické sociální práci v kontextu přístupů jako je radikální, postmoderní nebo feministická sociální práce, antiopresivní přístupy, nebo kritická reflexe. Cílem je také porozumění odlišnostem v tom, jak jsou interakce a cíle intervencí formulovány ze strany těchto jednotlivých přístupů.
Důraz je kladen také na rozvíjení kritického myšlení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti znát společenská a teoretická východiska kritické sociální práce. Budou schopni samostatně aplikovat principy kritické sociální práce na úrovni individuální, skupinové a komunitní práce s klienty, ale i na úrovni organizace a při kontaktu s dalšími institucemi. Studenti budou schopni využívat kritické myšlení při vyhledávání a hodnocení různých zdrojů dat a informací, ale také k reflexi vlastních východisek.
Osnova
  • 1) Kritické myšlení
  • 2) Definice Kritické sociální práce
  • 3) Principy KSP: Strukturální kontext, společenská změna, reflexe zdrojů vědění, zmocňující, participativní a politická praxe
  • 4) Příklady KSP v praxi
Literatura
    povinná literatura
  • Adams, Robert 1996. Social Work and Empowerment. London: Macmillan.
  • Healy, Karen 2000: Social Work Practices. Contemporary Perspectives on Change. London: Sage Publications.
  • Fook, Jan 2002: Social Work. Critical Theory and Practice. London: Sage Publications.
  • Healy, Karen 2014: Social Work in Context. Creating Framework for Practice. New York: Palgrave Macmillan.
  • Thompson, Neil 2006. Anti-discriminatory Practice. New York: Palgrave Macmillan.
  • Fook, Jan, Bob Pease (eds.) 1999. Transforming Social Work Practice. Postmodern Critical Perspectives, Lodon: Routledge.
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. První vydání. Brno: Host, 2019, 253 stran. ISBN 9788075779915. URL info
  • ROSLING, Hans, Ola ROSLING a Anna ROSLING RÖNNLUND. Faktomluva : deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají. Translated by Eva Nevrlá. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2018, 352 stran. ISBN 9788075550569. URL info
  • HILL COLLINS, Patricia a Sirma BILGE. Intersectionality. First edition. Cambridge: Polity Press, 2016, x, 249. ISBN 9780745684482. info
Výukové metody
Cílů předmětu bude dosaženo pomocí výkladu vyučující na přednáškách, prezentací zpracovaných studenty, samostatné četby a následného zpracování písemných příprav, které vedou studenty k promýšlení nových informací v kontextu dosavadních znalostí a zkušeností. Nové znalosti a jejich aplikace v praxi budou také obsahem diskusí na seminářích. Proces učení je podpořen zpětnou vazbou, kterou dostávají studenti ke svým písemným přípravám od vyučující, ale také od sebe navzájem.
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, zaměřených na společenská a teoretická východiska kritické sociální práce a příklady jejich aplikace v praxi. Podstatná část výuky je věnována také diskusím a prezentacím dílčích témat studenty.
Metody hodnocení
Účast ve výuce je povinná. Je možná jedna absence za semestr, bez nutnosti omluvy. V případě druhé a další absence se studenti domlouvají s vyučující na formě náhrady.
V průběhu semestru mají studenti povinnost zpracovávat písemné přípravy a odevzdávat je vždy do stanoveného termínu do Odevzdávárny v ISu. Pokud student odevzdá práci po termínu, domluví se s vyučující na formě doplňujícího úkolu.
Všechny informace k organizaci výuky a písemným přípravám jsou v interaktivní osnově předmětu.
Předmět je ukončen ústní zkouškou, ve které studenti prokazují schopnost aplikovat teoretická východiska kritické sociální práce na konkrétních příkladech z praxe. Konkrétní zadání k ústní zkoušce upřesní vyučující v průběhu semestru.
Výsledná známka je založena na kvalitě písemných příprav, prezentace, výkonu u ústní zkoušky a aktivním zapojení do průběhu výuky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.