FSS:ZURb1104 Teorie masové komunikace - Informace o předmětu
ZURb1104 Teorie masové komunikace
Fakulta sociálních studiípodzim 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Blahošová (přednášející)
Mgr. Michaela Šaradín Lebedíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Pichaničová (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 21. 9. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 5. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 12. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 19. 10. 18:00–19:40 Aula, Čt 26. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 2. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 9. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 16. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 23. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 30. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 7. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 14. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
- Předpoklady
- ZURb1102 Mediální a komunikační studia
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je seznámit studující se základními koncepty, modely a teoriemi, které umožňují porozumění vlivu médií a jejich účinků na jedince a společnost. Kurz uvádí do problematiky výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu mediologického, sociálně psychologického a sociologického. Je rozdělen do tří tématických okruhů. První, úvodní, představuje účinký médií jako specifický obor s vlastní terminologií, metodologií a historickým vývojem. Druhý, teoretický, představuje klíčové teorie, které mohou vysvětlovat proč, kdy a jaké účinky vlivem médií mohou nastat. Třetí okruh, praktický, pak aplikuje tyto teorie na tradiční témata tohoto oboru – například vliv násilí v médiích, vytváření a šíření stereotypů či přesvědčování u reklamy, kampaní a politické komunikace. Kurz věnuje také pozornost základním metodologickým přístupům využívaným při výzkumu působení masových médií.
- Výstupy z učení
- Studující budou po absolvování kurzu:
znát teorie mediálních účinků, včetně jejich historického vývoje;
- rozumět metodologickým postupům, prostřednictvím kterých lze zkoumat mediální účinky, včetně jejich limitů;
- mít kritický aparát k chápání nejrůznějších témat, které souvisí s vlivem médií;
- schopen/a aplikovat tyto teorie na nejrůznější vlivy a účinky médií;
- schopen/a zaujmut kritický postoj postoj vůči nejrůznějším mediálním a moralním panikám, které se kolem vlivu médií často vytvářejí; - Osnova
- Předmět je rozčleněn do tří tematických bloků: (a) úvod do terminologie, metod a historického vývoje studia mediálních účinků (b) specifické teorie mediálních účinků (c) aplikace metod a teorií na specifické oblasti mediáních účinků Struktura: 1. týden: Úvod do kurzu. Podmínky absolvování [Online] 2. týden: Státní svátek – výuka se nekoná. 3. týden: Teorie mediálních účinků: co, proč a jak? Terminologie 4. týden: Vědecké zkoumání mediálních účinků. 5. týden: Proč a k čemu používáme média? 6. týden: Média a nastolování agendy 7. týden: Média, utváření, posílení a změna postojů 8. týden: Nové teorie mediálních účinků 9. týden: Nadměrné používání médií 10. týden: Sex a média 11. týden: Stereotypy a stereotypizace v médiích 12. týden: Agrese, násilí a antisociální chování v médiích a kvůli médiím 13. Účinky politické komunikace
- Literatura
- povinná literatura
- SPARKS, Glenn Grayson. Media effects research : a basic overivew. Fifth edition. Boston: Cengage Learning, 2016, xx, 348. ISBN 9781305077478. info
- The Oxford handbook of media psychology. Edited by Karen E. Dill. New York: Oxford University Press, 2013, xviii, 558. ISBN 9780199394821. info
- GILES, David. Psychologie médií. Translated by Helena Šolcová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 185 s. ISBN 9788024739212. info
- Media effects : advances in theory and research. Edited by Jennings Bryant - Mary Beth Oliver. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2009, xv, 640. ISBN 9780805864502. info
- Výukové metody
- Přednášky, četba odborné literatury
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, průběžné kvizy, týmový úkol. Celkové hodnocení je součtem bodů ze zkoušky, týmového úkolu a bonusových bodů z průběžných kvizů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2023/ZURb1104