PSYn4370 Rorschach, TAT a jiné projektivní techniky

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 25. 9. 12:00–15:40 U33, St 9. 10. 12:00–15:40 U33, St 23. 10. 12:00–15:40 U33, St 6. 11. 12:00–15:40 U33, St 20. 11. 12:00–15:40 U33, St 4. 12. 12:00–15:40 U33, St 18. 12. 12:00–15:40 U33
Předpoklady
! PSY437 Projektivní techniky
Základní kurz psychodiagnostiky (pro dospělé nebo děti, event. obojí)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: určeno pro studenty magisterského programu jednooborové psychologie na FSS MU, pokud to kapacita dovolí pak si předmět mohou zapsat i studenti ve druhém cyklu magisterského programu jednooborové psychologie na FF MU
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základními principy interpretace projektivních metod. Důraz bude kladen na Rorschachovu metodu a Tématicko apercepční test. Kurz má přispět k rozvoji základních praktických dovedností v používání projektivního přístupu k diagnostice a je východiskem pro postgraduální vzdělávání v obou metodách.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu:
- znát základní principy konstrukce/fungování projektivních metod, zejména ROR a TAT
- znát základní principy interpretace odpovědí/pozorovaných chování v různých interpretačních systémech ROR a TAT
Osnova
  • Blok I
  • ROR: Projektivní metody, historie Rorschachovy metody (původní experimenty), projektivní přístup, teorie H. Rorschacha a pozdější psychoanalytické a percepčně – kognitivní přístupy. Její variace (Behn-Rorschach, Zulliger), etické aspekty projektivní diagnostiky.
  • Blok II
  • TAT: Vztah mezi životem a příběhem. Příběh a jeho významy. Historie TAT. Varianty TAT: TAT, CAT, SAT, MAPS, TEMAS, AAC, AAP. Teorie TAT: princip projekce a apercepce, latentní a manifestní, imaginace a realita, apercepční distorze, obecné interpretační postupy, validita a reliabilita TAT, kulturní a genderové souvislosti. Interpretační přístupy: H. Murray, W.E. Henry, S.Tomkins a E. Tomkinsová, L. Bellak.
  • Blok III
  • ROR: Vývojový přístup k interpretaci ROR a jiných projektivních metod. Chování v testové situaci a extrapolace do mimotestových situací. Validita a reliabilta, ROR v klinickém vyšetření, skórovací systémy.
  • Blok IV
  • TAT: Kdy použít TAT. Instrukce. Vyzývací charakter tabulí. Základní interpretační postup: poselství příběhu v TAT. Interpretační přístupy: H. Teglasiová (empatie), M.Feffer, S. R. Jenkinsová (interpersonální decentrace), A. Thomasová (afektivní škála). Integrující interpretační procedura (I.I.P.).
  • Blok V 
  • ROR:Popis jednotlivých tabulí ROR a jejich stimulační charakteristiky, determinanty skórování, obsahy, zvláštní fenomény. Interpretace protokolu.
  • Blok VI
  • TAT: Příklady interpretace TAT protokolů. Cvičení: Interpretace celého protokolu TAT.
  • Poznámka: praktická cvičení, rozbor kazuistických fragmentů, apod. budou zařazovány do jednotlivých bloků průběžně
Literatura
    povinná literatura
  • ČERMÁK, Ivo a Táňa FIKAROVÁ. Tematicko-apercepční test: interpretační perspektivy. 1. vyd. Nové Zámky: Psychoprof, s.r.o, 2012, 712 s. ISBN 978-80-89322-12-1. info
    doporučená literatura
  • ČERMÁK, Ivo a Táňa FIKAROVÁ. Kognitivní charakteristiky příběhů v TAT a jejich diagnostický význam. In:J.Ženatý,I.Čermák,R.Telerovský (eds.), Rorschach a projektivní metody. In Rorschach a projektivní metody. Praha: Nakladatelství IPVZ a Česká společnost pro Rorschacha a projektivní metody, 2007, s. 175-212. Ročenka Rorschach a projektivní metody. ISBN 978-80-87023-02-0. info
  • FIKAROVÁ, Táňa a Ivo ČERMÁK. Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování. R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.). In Rorschach a projektivní metody. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2008, s. 136-160. Rorschach a projektivní metody, ročník 3/2007. ISBN 978-80-87023-07-5. info
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse, domácí úkoly zaměřené na skórování TAT protokolů, skupinová interpretace protokolů TAT a ROR
Metody hodnocení
Studenti napíší esej o jednom protokolu ROR nebo jednom protokolu TAT, které jim budou přednášejícími poskytnuty. Využijí znalosti získané v průběhu kurzu a vlastním studiem. V případě analýzy TAT protokolu bude důraz kladen na aplikaci jednoho z probíraných skórovacích systémů.
Informace učitele
Další literatura je uvedena v rozšířené verzi syllabu, který je uložen v organizačních pokynech k předmětu v IS. Other sources are listed in supplemented syllabus and/or will be available during the course.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/PSYn4370