FSS:SPRn8814 Soc. pr. s mládeží - Informace o předmětu
SPRn8814 Sociální práce s mládeží
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno asynchronně - Vyučující
- doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- So 19. 10. 9:00–10:40 U35, 11:00–12:40 U35, 13:00–14:40 U35, So 30. 11. 15:00–16:40 U43, 17:00–18:40 U43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je nabízen studentům magisterského stupně. Bude poskytovat
teoretická a praktická východiska pro sociální práci s mládeží a je určen především studentům, kteří se orientují na tuto cílovou skupinu.
Tento kurz
vychází ze základní premisy, že sociální práce s mládeží by měla stavět na podpoře jejich resilience (nezdolnosti), čímž navazuje na zahraniční pojetí sociální práce s touto cílovou skupinou;
poskytuje studentům příležitosti učit se a aplikovat koncept resilience do typických oblastí, s nimiž se potýkají mladí lidé, jejich rodiny a soc. pracovníci, jež s nimi pracují;
vychází ze sociálněekologického pojetí, v jehož rámci budou identifikovány rizikové a protektivní faktory ovlivňující adolescenta a navrženy odpovídající intervence vedoucí ke zvýšení adaptace, copingu a překonání obtížných životních situací. Na konci kurzu studenti rozvinou své znalosti a dovednosti v těchto oblastech: 1. znalost problematiky rizikové mládeže; 2. porozumění a aplikace assessmentu resilienčních činitelů adolescenta; 3. znalost a sebereflexe osobních předpokladů pracovníka s mládeží; 4. znalost přístupů a trendů uplatňovaných v rámci jednotlivých typů sociální práce (individuální; skupinové a komunitní) u různých typů cílových skupin; 5. znalost principů adekvátních intervencí a schopnost navrhnout intervenci vlastní. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen provést posouzení životní situace vybrané skupiny rizikové mládeže; popsat koncept resilience; identifikovat rizikové a protektivní činitele resilience; aplikovat resilienční koncept do sociální práce s mládeží.
- Osnova
- 1. Základní pojmy.
- 2. Teoretické pohledy na rizikovou mládež.
- 3. Odolnost sociálního pracovníka s mládeží.
- 4. Předpoklady pracovníka s mládeží.
- 5. Vývojové změny v adolescenci - holistické pojetí.
- 6. Sociálně ekologické pojetí konceptu resilience.
- 7. Využití konceptu resilience v sociální práci s rizikovou mládeží.
- 8. Rizikové a protektivní faktory u mládeže - mikro, meso a makro systémová úroveň.
- 9. Typy domácích a zahraničních intervencí, soudobé trendy v přístupu k mládeži.
- 10. Sociální práce se specifickými skupinami rizikové mládeže.
- Literatura
- povinná literatura
- PUNOVÁ, Monika. Práce s mládeží v době nejisté. Sociální pedagogika/Social education. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015, roč. 3, č. 1, s. 70-84. ISSN 1805-8825. URL info
- PUNOVÁ, Monika. Resilience aneb příznivý vývoj navzdory nepříznivým okolnostem. In Punová Monika, Navrátilová Jitka. Praktické vzdělávání v sociální práci optikou konceptu resilience. Brno: MUNI PRESS, Centrum praktických a evaluačních studií, 2014, s. 22-40. ISBN 978-80-210-7337-1. info
- PUNOVÁ, Monika. Konceptuální vymezení resilienční sociální práce s mládeží. Sociální práce Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2012, roč. 12, č. 4, s. 67-76. ISSN 1213-6204. info
- PUNOVÁ, Monika. Resilience v sociální práci s rizikovou mládeží. Sociální práce/Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2012, roč. 12, č. 2, s. 90-103. ISSN 1213-6204. info
- REID, Hazel L. a Alison J. FIELDING. Providing support to young people : a guide to interviewing in helping relationships. New York: Routledge, 2007, vii, 119. ISBN 9780415419598. info
- Resiliency enhancement : putting the strengths perspective into social work practice. Edited by Elaine Norman. New York: Columbia University Press, 2000, vi, 240. ISBN 0231118015. info
- HAGGERTY, Robert J. Stress, risk, and resilience in children and adolescents : processes, mechanisms, and interventions. Cambridge: Cambridge University Press, 1994, xxiv, 417. ISBN 0521576628. info
- Výukové metody
- Přednáška
- Metody hodnocení
- Studenti v průběhu semestru zpracovávají dvě seminární práce, výstupem je závěrečná zkouška. Ta se skládá z analýzy dokumentu o vybrané skupině rizikové mládeže a následném zodpovězení otázek.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/fss/podzim2024/SPRn8814/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/SPRn8814