ZURb1245 Sportovní žurnalistika

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Petr Kubásek (přednášející), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (zástupce)
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Kára (cvičící)
Radim Sajbot (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 12:00–13:40 U33
Předpoklady
ZURb1101 Žurnalistika && ZURb1116 Technologické kompetence
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/15, pouze zareg.: 4/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 4/15
Mateřské obory/plány
předmět má 48 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit jak teoretický rámec a kontext fungování sportovní žurnalistiky, tak především naučit základní postupy a metody práce sportovního novináře i tvorbu základních žánrů. Studenti se seznámí s různými podobami sportovní žurnalistiky – televizní, rozhlasovou i psanou pro tištěná i online média, přičemž akcent bude kladen na audiovizuální tvorbu.
Studenti budou psát, natáčet a stříhat sportovní reportáže a povedou autentický rozhovor se sportovní osobností. Nahlédnou do zákulisí sportu z jiné perspektivy a navštívíte sportovní přímý přenos. Ve výuce si vyzkouší praktické úkoly. Kurz bude průpravou pro samostatnou praxi/práci ve sportovní redakci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vnímat a kriticky hodnotit vztah sportu, společnosti a médií;
- orientovat se v základních trendech ve vývoji sportu (profesionalizace, komercionalizace atd.);
- zvládat základní rutiny každodenní práce sportovního novináře;
- vytvářet základní žánry sportovní žurnalistiky (reportáž, rozhovor) pro různé mediatypy;
- sestavit základní scénář přímého přenosu;
- komunikovat se zástupci sportovních institucí a pracovat s výstupy PR.
Osnova
  • 1. PŘEDNÁŠKA
  • Vývoj sportovní žurnalistiky od historie až po současnost a postavení sportu v rámci TV vysílání.
  • Literatura:
  • LUKŠŮ, David. 2022. Zrod české sportovní žurnalistiky (1826–1918).
  • TONEY, James. 2013. Sports Journalism.
  • HLADKÝ, Miroslav. 1986. Žurnalistika v televizi.
  • OSVALDOVÁ, Barbora; HALADA, Jan. 2002. Praktická encyklopedie žurnalistiky.
  • 2. PŘEDNÁŠKA
  • Jazyk, slovník, styl a žánry TV sportovní žurnalistiky.
  • Literatura:
  • ZÁRUBA, Robert. Mediažurnál 3/2017 (str. 11, 12)
  • ZÁRUBA, Robert. Mediažurnál 4/2017 (str. 7)
  • ZÁRUBA, Robert. Mediažurnál 1/2018 (str. 6, 7)
  • 3. SEMINÁŘ
  • Sportovní žurnalistika v tištěné a internetové podobě.
  • Lektor: Jaroslav Kára, vedoucí sportovní redakce Brněnského Deníku
  • Zadání úkolu souvisejícího s udělením zápočtu.
  • Literatura:
  • KÁRA, Jaroslav. 2012. Zvláštnosti při tvorbě sportovních článků. Brno, FSpS.
  • 4. SEMINÁŘ
  • Rozhlasová sportovní žurnalistika.
  • Lektor: Radim Sajbot, tiskový mluvčí MU, bývalý tiskový mluvčí HC Oceláři Třinec, rozhlasový sportovní redaktor
  • Zadání úkolu souvisejícího s udělením zápočtu.
  • Literatura:
  • MALINA, Karel. 1985. Rozhlasový reportér Josef Laufer.
  • 5. SEMINÁŘ
  • Sportovní televizní reportáž. Správná výstavba textu a zaměření na střihovou skladbu.
  • Literatura:
  • TEJKALOVÁ, Alice. 2010. Sportovní reportáž lehce alternativně.
  • KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi.
  • 6. SEMINÁŘ
  • Výroba reportáže z hrubého materiálu. Praktické ukázky.
  • 7. SEMINÁŘ
  • Žurnalistika před kamerou (stand up!) + technika řeči před kamerou.
  • 8. SEMINÁŘ
  • Styl vedení rozhovoru se sportovcem. Jak připravit sebe a sportovce na rozhovor.
  • Host: profesionální sportovec
  • Zadání úkolu souvisejícího s udělením zápočtu.
  • 9. SEMINÁŘ
  • Sportovní přímý přenos (dramaturgie, tvorba bodového scénáře, typy přímých přenosů, rozdělení rolí v týmu).
  • 10. SEMINÁŘ
  • Návštěva sportovního přímého přenosu v terénu. (Vysvětlení v praxi, jak funguje PP).
  • 11. PŘEDNÁŠKA
  • Komercializace sportu vlivem TV (vývoj prodeje vysílacích TV práv, sledovanost).
  • Literatura:
  • TOMEK, Ondřej. 2003. Televizní komercionalizace sportu. Brno, MU.
  • KUBÁSEK, Petr. 2012. Televizní zpracování OH v Londýně 2012. Brno, FSpS.
  • 12. SEMINÁŘ
  • Práce tiskového mluvčího ve sportovním klubu.
  • Lektor: Radim Sajbot, tiskový mluvčí MU, bývalý tiskový mluvčí HC Oceláři Třinec, rozhlasový sportovní redaktor
  • 13. SEMINÁŘ
  • Prezentace závěrečných reportáží.
Literatura
  • Doporučená literatura je součástí osnovy předmětu.
Výukové metody
Přednáška, seminář, exkurze, diskuse, samostatné úkoly.
Metody hodnocení
Účast na minimálně 9 seminářích. Odevzdání 3 samostatných úkolů a závěrečné reportáže.
Průběžné samostatné úkoly:
- sportovní reportáž na web / do novin (po lekci Jaroslava Káry),
- rozhlasová sportovní reportáž (po lekci Radima Sajbota),
- sportovní rozhovor (po návštěvě sportovní osobnosti).
Závěrečný úkol:
- zpracování závěrečné sportovní TV reportáže,
- prezentace a evaluace na závěrečném semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURb1245