FSS:ZURb1245 Sportovní žurnalistika - Informace o předmětu
ZURb1245 Sportovní žurnalistika
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Petr Kubásek (přednášející), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (zástupce)
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Kára (cvičící)
Radim Sajbot (cvičící) - Garance
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 U33
- Předpoklady
- ZURb1101 Žurnalistika && ZURb1116 Technologické kompetence
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/15, pouze zareg.: 4/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 4/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 48 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit jak teoretický rámec a kontext fungování sportovní žurnalistiky, tak především naučit základní postupy a metody práce sportovního novináře i tvorbu základních žánrů. Studenti se seznámí s různými podobami sportovní žurnalistiky – televizní, rozhlasovou i psanou pro tištěná i online média, přičemž akcent bude kladen na audiovizuální tvorbu.
Studenti budou psát, natáčet a stříhat sportovní reportáže a povedou autentický rozhovor se sportovní osobností. Nahlédnou do zákulisí sportu z jiné perspektivy a navštívíte sportovní přímý přenos. Ve výuce si vyzkouší praktické úkoly. Kurz bude průpravou pro samostatnou praxi/práci ve sportovní redakci. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vnímat a kriticky hodnotit vztah sportu, společnosti a médií;
- orientovat se v základních trendech ve vývoji sportu (profesionalizace, komercionalizace atd.);
- zvládat základní rutiny každodenní práce sportovního novináře;
- vytvářet základní žánry sportovní žurnalistiky (reportáž, rozhovor) pro různé mediatypy;
- sestavit základní scénář přímého přenosu;
- komunikovat se zástupci sportovních institucí a pracovat s výstupy PR. - Osnova
- 1. PŘEDNÁŠKA
- Vývoj sportovní žurnalistiky od historie až po současnost a postavení sportu v rámci TV vysílání.
- Literatura:
- LUKŠŮ, David. 2022. Zrod české sportovní žurnalistiky (1826–1918).
- TONEY, James. 2013. Sports Journalism.
- HLADKÝ, Miroslav. 1986. Žurnalistika v televizi.
- OSVALDOVÁ, Barbora; HALADA, Jan. 2002. Praktická encyklopedie žurnalistiky.
- 2. PŘEDNÁŠKA
- Jazyk, slovník, styl a žánry TV sportovní žurnalistiky.
- Literatura:
- ZÁRUBA, Robert. Mediažurnál 3/2017 (str. 11, 12)
- ZÁRUBA, Robert. Mediažurnál 4/2017 (str. 7)
- ZÁRUBA, Robert. Mediažurnál 1/2018 (str. 6, 7)
- 3. SEMINÁŘ
- Sportovní žurnalistika v tištěné a internetové podobě.
- Lektor: Jaroslav Kára, vedoucí sportovní redakce Brněnského Deníku
- Zadání úkolu souvisejícího s udělením zápočtu.
- Literatura:
- KÁRA, Jaroslav. 2012. Zvláštnosti při tvorbě sportovních článků. Brno, FSpS.
- 4. SEMINÁŘ
- Rozhlasová sportovní žurnalistika.
- Lektor: Radim Sajbot, tiskový mluvčí MU, bývalý tiskový mluvčí HC Oceláři Třinec, rozhlasový sportovní redaktor
- Zadání úkolu souvisejícího s udělením zápočtu.
- Literatura:
- MALINA, Karel. 1985. Rozhlasový reportér Josef Laufer.
- 5. SEMINÁŘ
- Sportovní televizní reportáž. Správná výstavba textu a zaměření na střihovou skladbu.
- Literatura:
- TEJKALOVÁ, Alice. 2010. Sportovní reportáž lehce alternativně.
- KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi.
- 6. SEMINÁŘ
- Výroba reportáže z hrubého materiálu. Praktické ukázky.
- 7. SEMINÁŘ
- Žurnalistika před kamerou (stand up!) + technika řeči před kamerou.
- 8. SEMINÁŘ
- Styl vedení rozhovoru se sportovcem. Jak připravit sebe a sportovce na rozhovor.
- Host: profesionální sportovec
- Zadání úkolu souvisejícího s udělením zápočtu.
- 9. SEMINÁŘ
- Sportovní přímý přenos (dramaturgie, tvorba bodového scénáře, typy přímých přenosů, rozdělení rolí v týmu).
- 10. SEMINÁŘ
- Návštěva sportovního přímého přenosu v terénu. (Vysvětlení v praxi, jak funguje PP).
- 11. PŘEDNÁŠKA
- Komercializace sportu vlivem TV (vývoj prodeje vysílacích TV práv, sledovanost).
- Literatura:
- TOMEK, Ondřej. 2003. Televizní komercionalizace sportu. Brno, MU.
- KUBÁSEK, Petr. 2012. Televizní zpracování OH v Londýně 2012. Brno, FSpS.
- 12. SEMINÁŘ
- Práce tiskového mluvčího ve sportovním klubu.
- Lektor: Radim Sajbot, tiskový mluvčí MU, bývalý tiskový mluvčí HC Oceláři Třinec, rozhlasový sportovní redaktor
- 13. SEMINÁŘ
- Prezentace závěrečných reportáží.
- Literatura
- Doporučená literatura je součástí osnovy předmětu.
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, exkurze, diskuse, samostatné úkoly.
- Metody hodnocení
- Účast na minimálně 9 seminářích. Odevzdání 3 samostatných úkolů a závěrečné reportáže.
Průběžné samostatné úkoly:
- sportovní reportáž na web / do novin (po lekci Jaroslava Káry),
- rozhlasová sportovní reportáž (po lekci Radima Sajbota),
- sportovní rozhovor (po návštěvě sportovní osobnosti).
Závěrečný úkol:
- zpracování závěrečné sportovní TV reportáže,
- prezentace a evaluace na závěrečném semináři. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURb1245