ZURn6503 Dramaturgické a produkční praktikum: Radio R

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (cvičící)
Bc. Kateřina Slaná (pomocník)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prakticky seznámit studenty s těmito tématy: struktura práce v redakci, konkrétní formáty rozhlasového vysílání, koordinace klasické redakční práce s proudovým vysíláním a celkové programování stanice v kontextu reálného vysílání studentské internetové stanice.
Kurz bude zaměřen na získání základních praktických dovedností v různých typech redakčních pozic. Jednotlivé lekce zahrnují též stručný souhrn potřebných teoretických znalostí, stěžejní část však tvoří reálný provoz redakce v rámci seminární skupiny.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu mít zkušenosti s vedením redakce komunitního média a s editorskou prací v komunitním médiu.
Osnova
  • Rozhlas/rádio jako funkční celek - seznámení se základní strukturou fungování jednotlivých složek. Specifika rozhlasu ve veřejnoprávní a komerční sféře, zvláštní pozice internetové stanice.
  • Jednotlivé formáty rozhlasového vysílání v praxi programového schématu. Praktické zmapování českého rozhlasového trhu.
  • Základní pozice ve zpravodajské redakci, způsob plánování a zadávání úkolů. Technika a jiné vnější vstupy nezbytné pro provoz rozhlasové zpravodajské redakce.
  • Strategie a pravidla programové skladby.
  • Výzkumy poslechovosti - jak číst data. Cílová skupina, její definování a zohlednění v reálné programové tvorbě. Praktické marketingové nástroje v rozhlasovém vysílání.
  • Personální management rozhlasové stanice, role a zodpovědnost vlastníka a vedoucích pracovníků, role „tváří“ stanice.
  • Ekonomické zákonitosti fungování rozhlasové stanice a jejich vliv na redakční tvorbu. Základní pravidla veřejného šíření zvukových záznamů z jiných zdrojů (hudba, ukázky) a jejich finanční aspekty.
  • Vazba rozhlasu na jiné typy médií, využití multimediálních platforem pro marketing stanice. Selfpromotion, webová podpora a rozvoj původně rozhlasového formátu.
Literatura
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007, 263 s. ISBN 9788072772667. info
  • BOYD, Andrew. Příručka pro novináře : zpravodajství v rozhlase a televizi. Praha: Centrum nezávislé žurnalistiky, 1995, 163 s. info
  • MARŠÍK, Josef. Úvod do teorie rozhlasového programu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 106 s. ISBN 8071840130. info
Výukové metody
seminární výuka, praktické ukázky, konzultace
Metody hodnocení
Studentům bude udělen zápočet na základě průběžného hodnocení znalostí a individuálních i skupinových aktivit, a to při účasti nejméně na 75 % seminářů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURn6503