DSPVP03 Prezentační a pedagogické dovednosti

Právnická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Michal Blažek, Ph.D. (cvičící)
doc. JUDr. Ing. Josef Šilhán, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. JUDr. Ing. Josef Šilhán, Ph.D.
Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Jančíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 40 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studující s pilíři dobré výuky, základy pedagogiky a psychologie. Studující si z předmětu odnesou znalost dílčích pedagogických témat, jimiž budou provedeni, a která mohou následně reflektovat při své pedagogické praxi. Osvojí si proto základy respektující komunikace, poznají, jak sestavovat vlastní lekci, seznámí se s metodami výuky, se základy poskytování zpětné vazby a tématy jako je výuka velkých skupin, tvorba materiálů pro studující, hodnocení studujících apod. Cílem předmětu je dále zlepšení dovedností studujících tak, aby dokázali výstižně, srozumitelně, ale přitom poutavě prezentovat výstupy své vědecké práce na odborných fórech (typicky na odborných konferencích). K tomu by studující měli získat potřebné znalosti o tom, jak zvolit vhodnou formu, strukturu, ale i samotný obsah prezentace pro dané publikum. Měli by si osvojit dovednosti potřebné při přípravě i v průběhu prezentace tak, aby maximalizovali její úspěch. Cílem je zprostředkovat studentům zkušenosti a příklady dobré praxe pokud jde o prezentování na odborných fórech i vedení výuky s ohledem na přípravu, vhodnou strukturu, samotný průběh, interakci s posluchači či vypořádávání se s dotazy. Studující budou seznámeni s častými chybami a osvojí si postupy, jak se těmto chybám vyhnout.
Výstupy z učení
Studující bude po absolvování předmětu: - schopen používat základy respektující komunikace - vědět, jak pracovat na dobrém klimatu ve třídě - umět sestavit hodinu, aby sledovalo výukové cíle a odpovídala profilu absolventa - znát různé skupiny výukových metod - vědět, jak má reflektovat během výuky a po výuce - znát prezentační triky pro zaujmutí většího publika - orientovat se v základních faktorech, které ovlivňují úspěch či neúspěch prezentace, - znát postupy, jak určit cíl, cílovou skupinu a v návaznosti na to vhodnou strukturu, obsah a formu prezentace, - vědět, na co se má soustředit v rámci příprav a během samotné prezentace, - identifikovat časté chyby při prezentaci a při vedení výuky a znát postupy, jak se jim vyhnout, - znát základní doporučení ohledně účinného vedení výuky, - vědět, jak vhodně a nevhodně reagovat na dotazy v průběhu či po skončení prezentace
Osnova
  • 1. Pedagogické kompetence 2. Klima ve třídě 3. Respektující (nenásilná) komunikace 4. Příprava a realizace lekce, stanovení cíle, klíčové myšlenky 5. Metody výuky 6. Reflexe a (formativní) zpětná vazba 7. Výuka velkých skupin 8. Prezentační dovednosti (základní předpoklady úspěšné prezentace, výběr vhodné formy, struktury a obsahu prezentace pro různé publikum, dovednosti potřebné při přípravě i v průběhu prezentace. příklady dobré praxe prezentování na odborných fórech a při vedení výuky, vypořádávání se s dotazy, kritické situace, časté chyby a postupy, jak se jim vyhnout)
Literatura
  • Elektronické materiály a zdroje doporučené lektory
Výukové metody
diskuse, práce ve skupinách, demonstrace na příkladech, ukázkové prezentace a jejich rozbor, kufr, volné psaní, anketáři, čtecí dílna, individuální tvořivá práce, přednáška, individuální konzultace, hospitace
Metody hodnocení
1) Hospitace ve výuce a následná reflexe ve dvojici 2) Sebereflexe vlastního pedagogického postupu při designování lekce a při realizaci výuky 3) Dle zadání vyučujícího plnění úkolů při aktivní účasti na hodinách, vč. možné přípravy vzorové prezentace
Informace učitele
Základem kurzu jsou intenzivní interaktivní semináře. Pro řádné zakončení je třeba absolvovat oba. Výuka proběhne prezenčně v následujících dnech: 28. 2. 2025 od 8:00 do 11:40 a od 14:00 do 17:40 (pedagogické kompetence) 22. 5. 2025 od 14:00 do 17:40 (prezentační kompetence a reflektivní setkání) První setkání je záměrně plánováno již na úplný začátek semestru, aby bylo možno poznatky rovnou v semestru aplikovat, pokud se studující podílí na mgr či bc výuce (což je poměrně časté). Naopak druhé setkání je plánováno na konec semestru, aby bylo možno provést reflexi výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/law/jaro2025/DSPVP03