BS601K Základy komunikace

Právnická fakulta
jaro 2022
Rozsah
10 hod. přednášek za semestr / 10 hrs of lectures per semester. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Michal Blažek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Michal Blažek, Ph.D.
Katedra občanského práva – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Alice Dvořáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanského práva – Právnická fakulta
Rozvrh
Čt 17. 2. 8:00–9:40 208, 10:00–11:40 208, Pá 25. 2. 8:00–9:40 208, 10:00–11:40 208, Pá 11. 3. 10:00–11:40 214
Předpoklady
!OBOR(PR) && !OBOR(PR01) && !PROGRAM(N-VS)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program obsahuje podrobné informace o právním, ekonomickém a osobním rámci jednání a vyjednávání a relevantních komunikačních technikách a taktikách, zásadách dodržování principu rovného zacházení, osobnostních a osobních práv zaměstnanců a principů řádné správní praxe v oblasti styku s veřejností při výkonu státní správy. Významnou součástí programu je získání dovedností procvičováním poznatků formou řešení modelových situací. Absolvováním předmětu bude doplněn profil absolventa vysoké školy pro uplatnění v praxi. Získá vybrané znalosti z praktické personalistiky, dovednosti z oblasti technik a taktik komunikace v obecné rovině interpersonálních vztahů při výkonu řídících funkcí, ale s ohledem na obor studia zejména při praktickém aplikování obecně platných zásad ve styku s veřejností při výkonu funkcí ve státní správě.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů, principů a cíle předmětu
  • Právní, ekonomický a osobní rámec komunikace
  • Principy rovného zacházení a zákazu diskriminace
  • Principy dobré správy, Evropský kodex řádné správní praxe
  • Druhy a metody jednání, jejich vliv na výsledky (WIN - WIN)
  • Dovednost, technika, taktika komunikace; Teorie řízeného konfliktu (gradace)
  • Pravidla verbální a neverbální komunikace
  • Jednání s klientem ve stresu, empatie, feedback; Teorie týmové práce, složení a role v týmu
  • Fáze vyjednávání, taktiky a strategie v jednotlivých fázích
  • Procvičování získaných poznatků formou prezentace řešení modelových situací s využitím zásad týmové práce a komunikačních technik.
Literatura
    povinná literatura
  • NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován : cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020, 367 stran. ISBN 9788087917503. info
    doporučená literatura
  • Hrabcová, Dana a kol.: Sociální dialog – komunikace v teorii a praxi. Brno, Doplněk, 2008
Výukové metody
Interaktivní výukové metody, procvičování získaných poznatků formou prezentace řešení modelových situací s využitím zásad týmové práce a komunikačních technik.
Metody hodnocení
Řešení modelových situací, v průběhu kolokvia prezentace řešení zadaného problému v individuálním vystoupení za použití získaných znalostí a dovedností.
Informace učitele
V průběhu kolokvia budou získané poznatky a dovednosti studentů ověřeny při individuální veřejné prezentaci na zadané téma. During colloquium acquired knowledge and skills of students will be attested by individual public presentation relating to provided topic.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.