PrF:MVV57906K Právní zastupování lékařů - Informace o předmětu
MVV57906K Efektivní právní zastupování lékařů a pacientů v medicínských sporech
Právnická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Atkinsová, LL.M. (cvičící)
Mgr. Kamila Kouřilová (cvičící) - Garance
- Mgr. Lucie Atkinsová, LL.M.
Centrum dalšího vzdělávání – Střediska komerčních aktivit – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lenka Sochorová
Dodavatelské pracoviště: Centrum dalšího vzdělávání – Střediska komerčních aktivit – Právnická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MVV57906K/01: Čt 1. 10. 18:15–19:45 258, Pá 2. 10. 8:00–9:30 025, 9:35–11:05 025, Čt 15. 10. 18:15–19:45 258, Pá 16. 10. 8:00–9:30 025, 9:35–11:05 025, Čt 29. 10. 18:15–19:45 258, Pá 30. 10. 8:00–9:30 025, 9:35–11:05 025, Čt 12. 11. 18:15–19:45 258, Pá 13. 11. 8:00–9:30 025, 9:35–11:05 025, Čt 26. 11. 18:15–19:45 258, Pá 27. 11. 8:00–9:30 025, 9:35–11:05 025, Čt 10. 12. 18:15–19:45 258, Pá 11. 12. 8:00–9:30 025, 9:35–11:05 025
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Právo (program PrF, M-PPV)
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL)
- Cíle předmětu
- • Seznámit studenty se širokou škálou vztahových nastavení, existujících v oblasti poskytování zdravotnické péče a dále studentům objasnit, jak tato vztahová nastavení ovlivňují rozhodování uskutečňující se v této oblasti.
• Představit studentům hlavní faktory ovlivňující dynamiku vztahů a charakteristiku rozhodování.
• Naučit studenty rozpoznat jaký vliv má situační a vztahové nastavení na komunikaci mezi stranami. V rámci tohoto cíle pak seznámit studenty se základními pojmy a významem pojmů v komunikační oblasti (například prostor pro dohodu, vyjednávací styl, strategie a taktika vyjednávání).
• Seznámit studenty s nejdůležitějšími zákonitostmi předcházení a řešení konfliktů formou vyjednávání a specifickými formami řešení konfliktu posilujícími autonomii (například mediace či facilitace). Objasnit studentům jakou roli v komunikaci hrají zájmy versus postoje, jak si stanovit vlastní cíle pro autonomní vyjednávání a jak rozpoznat motivy a ovlivnit rozhodování protistrany.
• Naznačit, jak fungují některé zákonitosti komunikace, a posílit schopnosti studentů v používání efektivní komunikace. Vysvětlit a zdůraznit studentům význam mlčení a naslouchání. Rozebrat se studenty stádia vývoje konfliktu. Představit jim a pomoci jim zvládnout metody jak překonat problémy ve vztahové rovině konfliktu. - Osnova
- (1) Vztahy a jejich základní charakteristika, včetně právní úpravy těchto vztahů
- (2) Vztahová dynamika ve smyslu jejího vlivu na rozhodování; vysvětlení rozdílu mezi zájmy a postoji; otázka vyrovnání se s pocity ovlivňujícími vyjednávání a rozhodování; problematika možných konfliktů zájmů
- (3) Úloha právníka v roli právního zástupce pacienta a možnosti intervence do vztahů a do rozhodování
- (4) Role komunikace; úloha mlčení a naslouchání; některé prvky efektivní komunikace
- (5) Věcná a vztahová rovina konfliktu; čtyři způsoby vysílání a přijímání sdělení; čtyři základní bariéry souhlasu a taktiky vedoucí k jejich snížení či odbourání
- (6) Vyjednávací taktiky soustřeďující se na řešení konfliktu; jak znesnadnit protistraně nesouhlasit pomocí přesouvání její pozornosti na věcnou část sporu a metodami rozšiřujícími prostor pro dohodu a posilujícími důvěru mezi stranami
- Literatura
- doporučená literatura
- ČERNÝ, Rudolf. Analýza konfliktního jednání a prevence komunikačních dysfunkcí ve vztahu lékař-pacient: hodnocení konfliktů v ambulancích lékařů první linie. Vyd. 1. Praha: Radix, 2011, 75 s. ISBN 978-80-86031-91-0.
- Výukové metody
- Součástí výuky je několik kratších, ale také jedno rozšířené situační simulované cvičení, které obsahuje případovou studii popisující situaci pacienta a zadání ukládající studentům určité role a úkoly (případová studie a zadání budou vytvořeny a dodány studentům v dostatečném časovém předstihu). Podle zadání studenti (v několika menších skupinách) vyjednávají a jejich vyjednávání jsou natáčena na video. Následně má každá menší skupina za úkol rozbor svého vlastního vyjednávání (ne v písemné, ale v jednodušší formě podle připravené struktury rozboru) v rámci domácí přípravy. Na tento rozbor vlastního vyjednávání si může menší skupina vyžádat a obdrží od vyučujících kratší zpětnou vazbu. V semináři následujícím po situačním simulovaném cvičení (je však možné že až v některém dalším semináři) pak vyučující provedou společný rozbor vyjednávání se všemi studenty a reflexi nad vyjednáváním jednotlivých menších skupin.
- Metody hodnocení
- Základním podkladem pro hodnocení je práce studenta na seminářích, domácí příprava (zejména ta příprava směřující k přípravě na simulované cvičení), jakož i rozbor simulovaného cvičení v menší skupině a v rámci semináře věnovaného rozboru simulovaného cvičení s celou skupinou. Písemným výstupem, připraveným opět v menší skupině, je memorandum nebo spíš neformálnější krátký dopis od právníka pacientovi obsahující průběh, výsledek a doporučení dalšího postupu. Tento dopis reflektuje zpracování vyjednávání (vlastní rozbor v menší skupině i v celé skupině) doplněné o návrhy řešení a jejich posouzení.
50% účast a aktivita v seminářích
25% domácí příprava rozboru simulačního cvičení vlastní menší skupiny a dále aktivní účast na rozboru rozšířeného simulačního cvičení s celou skupinou
25% písemný výstup = dopis pacientovi popisující průběh, výsledek a doporučení dalšího postupu - Informace učitele
- Na výuce se bude vedle garanta předmětu podílet ještě další vyučující z Ligy lidských práv, tj. z organizace, která se problematice ochrany práv pacientů věnuje velmi intenzivně a v rámci své činnosti vede internetovou poradnu pro pacienty. Tento další vyučující, jakož i celkové propojení na Ligu lidských práv budou sloužit k tomu účelu, že krátké i rozšířené situační cvičení budou podloženy dostatečnou a detailní znalostí problémů vyskytujících se v této oblasti a budou pravdivě reflektovat postavení pacientů a dalších osob v různých vztahových nastaveních.
Samotná výuka bude prováděna jak garantem předmětu, tak i dalším vyučujícím, a to proto, aby se studentům dostalo jak vedení ve vytvoření dovedností spojených s komunikací a zastupováním klienta, tak i v otázkách odborného přístupu k pacientům.
Garantem předmětu je dojíždějící vyučující. Možnosti osobních konzultací s tímto vyučujícím jsou tedy omezené. Ovšem v předchozích situacích a v rámci jiných předmětů zvládl vyučující ošetřit tuto situaci pomoci individuální emailové či Skypové komunikace se studenty.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován naposledy.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/law/podzim2015/MVV57906K