D1PED01 Pomocná pedagogická práce I

Právnická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. JUDr. Tomáš Doležal, Ph.D., LL.M. (přednášející)
JUDr. Ján Matejka, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. JUDr. Ing. Josef Šilhán, Ph.D.
Právnická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Právnická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Účelem předmětu Pomocná pedagogická práce je vytvořit podmínky pro zapojení studentů DSP do pedagogické práce zejména tím, že se podílejí na přípravě studijních materiálů, pomáhají při organizaci výuky a zkoušek, včetně státních závěrečných zkoušek,účastní se posuzování písemných prací studentů magisterského studia tak, aby se postupně připravovali na samostatně vedenou výuku. Obsah předmětu zahrnuje činnosti pedagogické povahy, které studentům umožní osvojení a rozvoj pedagogických kompetencí a zpřístupní jim zkušenost s pedagogickým procesem na akademickém pracovišti. Cílem je tyto činnosti si aktivně vyzkoušet, poznat je, na základě získaných zkušeností přispět k rozvoji odpovídajících schopností a umět získávat a vnímat zpětnou vazbu a vyvozovat z ní patřičné kroky k dalšímu zlepšení.
Výstupy z učení
- poznání jednotlivých složek pedagogického procesu na akademickém pracovišti, podle konkrétní náplně dohodnuté se školitelem postupně ve všech jeho fázích - získání určité zkušenosti na základě aktivní účasti na tomto procesu a na základě toho možnost rozvinutí odpovídajících kompetencí - získání zpětné vazby, příležitost k vyzkoušení na to navazujících kroků v pedagogické praxi
Osnova
  • Konkrétní náplň předmětu a požadavky na jeho ukončení jsou uvedeny zejména v semestrální náplni individuálního studijního plánu. Jde např. o podíl na organizační i obsahové přípravě výuky a výukových materiálů a podíl na organizační i obsahové přípravě a realizaci zkoušení, zejména ale o přípravu na zapojení a následně i samotné zapojení do přímé výuky pod mentorstvím pověřeného akademického pracovníka, tak, aby studenti byli postupně schopni samostatného vedení výuky, zpravidla v oblasti šířeji související s tématem disertace či zvolené specializace v oboru. Za tímto účelem student vyhledává a získává zpětnou vazbu a reaguje na ní. Zapojení studenta do přímé výuky zpravidla předchází nejprve pasivní účast (náslech na hodinách), účast na přípravě hodiny a konzultace o jejím o obsahu. Předchází také analýza výchozí úrovně studentových schopností, aby bylo možno konkrétní aktivity zaměřit na rozvoj těch kompetencí, které konkrétní student potřebuje rozvíjet nejvíce.
Literatura
  • dle požadavků školitele a s ohledem na předmět
Výukové metody
individuální konzultace, náslech na hodinách, písemná příprava materiálů pro výuku, prezentace v hodině, účast v diskusi, práce s odevzdanými písemnými materiály, účast na procesu přípravy a realizaci zkoušení
Metody hodnocení
Předmět je hodnocen školitelem po individuálním posouzení pedagogické činnosti studenta v průběhu semestru (hodnotí se jak obsahové, tak formální aspekty splnění povinností). Podporována je ale vždy schopnost studenta rozpoznávat slabé a silné stránky samostatně a navrhovat vhodné kroky vedoucí ke zlepšení. V rámci konzultací je studentovi poskytována zpětná vazba.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.