aVLTZ0732 Teoretické základy klinické medicíny II - seminář

Lékařská fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/3/0. 45. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Martin Ambroz (cvičící)
MUDr. Martina Ambrozová (cvičící)
MUDr. Markéta Bednaříková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tereza Bönischová (cvičící)
Mgr. Martina Bruzlová (cvičící)
MUDr. Lenka Černohorská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milada Dvořáčková, Ph.D., MBA (cvičící)
MUDr. Kamila Greplová (cvičící)
MUDr. Hana Harazim, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Martin Harazim, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Matěj Hrunka (cvičící)
Ing. Lenka Hýblová, DiS. (cvičící)
doc. MUDr. Petr Jabandžiev, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Marek Jeřábek (cvičící)
MUDr. Marek Jiříček (cvičící)
Mgr. Bc. Veronika Justrová (cvičící)
MUDr. Eva Klabusayová, DESAIC (cvičící)
MUDr. Bianka Kořínková (cvičící)
MUDr. Marek Kovář (cvičící)
MUDr. Tomáš Kratochvíl (cvičící)
MUDr. Lucie Litzmanová (cvičící)
MUDr. Jakub Pecl, MBA (cvičící)
MUDr. Markéta Protivánková (cvičící)
MUDr. Sylwia Pycz (cvičící)
Mgr. Petra Růžičková (cvičící)
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tomáš Skutil (cvičící)
MUDr. Tomáš Sokop (cvičící)
MUDr. Marek Škorňa (cvičící)
MUDr. Jana Šoltysová (cvičící)
MUDr. Štěpán Tuček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Filip Umlauf (cvičící)
MUDr. Václav Vafek (cvičící)
MUDr. Tereza Vafková (cvičící)
MUDr. Jaroslav Vejrych (cvičící)
MUDr. Michaela Veškrnová (cvičící)
Mgr. Marija Wazi, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Ondřej Zahradníček (cvičící)
Garance
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D.
Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Bruzlová
Dodavatelské pracoviště: Mikrobiologický ústav – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta (12,50 %), Interní hematologická a onkologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (6,25 %), Interní gastroenterologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (12,50 %), Klinika nemocí plicních a tuberkulózy – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (12,50 %), Všeobecná interní klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (18,75 %), Pediatrická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště dětské medicíny – Lékařská fakulta (12,50 %), Klinika dětské anesteziologie a resuscitace – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště dětské medicíny – Lékařská fakulta (18,75 %), Klinika komplexní onkologické péče – Společná pracoviště s Masarykovým onkologickým ústavem – Lékařská fakulta (6,25 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
aVLTZ0732/30: St 25. 9. 16:30–19:20 F37/366, St 9. 10. 16:30–19:20 F37/366, St 23. 10. 16:30–19:20 F37/366, St 6. 11. 16:30–19:20 F37/366, St 20. 11. 16:30–19:20 F37/366, St 4. 12. 16:30–19:20 F37/366, St 18. 12. 16:30–19:20 F37/366
aVLTZ0732/31: St 25. 9. 16:30–19:20 F37/366, St 9. 10. 16:30–19:20 F37/366, St 23. 10. 16:30–19:20 F37/366, St 6. 11. 16:30–19:20 F37/366, St 20. 11. 16:30–19:20 F37/366, St 4. 12. 16:30–19:20 F37/366, St 18. 12. 16:30–19:20 F37/366
aVLTZ0732/32: Čt 26. 9. 16:30–19:20 F37/366, Čt 10. 10. 16:30–19:20 F37/366, Čt 24. 10. 16:30–19:20 F37/366, Čt 7. 11. 16:30–19:20 F37/366, Čt 21. 11. 16:30–19:20 F37/366, Čt 5. 12. 16:30–19:20 F37/366, Čt 19. 12. 16:30–19:20 F37/366
aVLTZ0732/33: St 25. 9. 16:30–19:20 F37/366, St 9. 10. 16:30–19:20 F37/366, St 23. 10. 16:30–19:20 F37/366, St 6. 11. 16:30–19:20 F37/366, St 20. 11. 16:30–19:20 F37/366, St 4. 12. 16:30–19:20 F37/366, St 18. 12. 16:30–19:20 F37/366
aVLTZ0732/34: Čt 26. 9. 16:30–19:20 F37/366, Čt 10. 10. 16:30–19:20 F37/366, Čt 24. 10. 16:30–19:20 F37/366, Čt 7. 11. 16:30–19:20 F37/366, Čt 21. 11. 16:30–19:20 F37/366, Čt 5. 12. 16:30–19:20 F37/366, Čt 19. 12. 16:30–19:20 F37/366
Předpoklady
aVLTZ0631 TZKM I - sem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
In the last two semesters of this three-semester interdisciplinary course, teaching builds upon the previously acquired pathophysiological foundation related to all the selected topics (TBCM 1) by addressing specific clinical cases through the study of 14 virtual patients. Each case is approached using the Team-Based Learning (TBL) structure, which includes individual study preparation with preclass-reading materials, completion of individual and team-based Readiness Assessment Tests (iRAT/tRAT), and problem-solving application exercises. During these exercises, teams discuss the progression of the diagnostic-therapeutic process associated with a specific case study. Students consult their solutions with a facilitator and a clinical expert on the topic. Hence, in each topic, the focus is not on covering the entire clinical domain but on developing clinical reasoning skills within the contours of personalized medicine.
Výstupy z učení
Upon completion of all instructional units during the 2nd and 3rd semesters of TBCM course, students will be able to:
1. Apply foundational knowledge from pathophysiology to solve specific clinical problems stemming from the 15 chosen case studies - virtual patients;
2. Justify the steps of clinical reasoning based on knowledge acquired from previous studies in theoretical medical fields;
3. Employ principles of evidence-based medicine when deciding on care for a specific – albeit virtual – patient;
4. Defend their stance on the choice of the next step in the diagnostic-therapeutic procedure of a specific case against alternative solutions proposed by peers.
Osnova
  • Over the course of two semesters, the topics covered include:
  • 1. Coagulation disorders, pulmonary embolism
  • 2. Metabolic bone disorders in geriatric patient
  • 3. Various infections with fever including those of tropical origin
  • 4. Digestive tract disorders
  • 5. Chronic obstructive pulmonary disease
  • 6. Gastroesophageal reflux disease
  • 7. Breast carcinoma
  • 8. Introduction to psychiatry
  • 9. Liver and biliary tract disease
  • 10. Multiple myeloma
  • 11. Food poisoning, anaphylactic shock
  • 12. Impaired consciousness, delirium, convulsions, poisoning
  • 13. Meningitidis
  • 14. Headaches
  • The timing of individual topics may vary from one academic year to the next.
Literatura
  • Preclass-reading materiály: pomáhají studentům seznámit se s klíčovými pojmy a informacemi předtím, než se účastní lekce.
Výukové metody
Collaborative learning - TBL (Team-based learning): students work in teams of 7 at tables in a lesson structured into several different activities.
Preclass-reading materials: help students become familiar with key concepts and information before they participate in the lesson. Pre-prepared students can focus more on discussion, questioning, and application of concepts during the lesson instead of a classical lecture. Knowledge of the pre-class reading materials is tested using the RAT tests, see below.
RATs (Readiness Assessment Tests - iRAT/tRAT/gRA): form the introductory part of the lesson, during which the same test is taken three times in sequence; individually, in small teams around a table, and finally as a whole group. Test format: 10 single-best answer, closed-book questions. The results of the individual tests are collected and after successful completion of the test, the student is allowed to continue in the lesson. Team test results are used as formative assessments for individual teams during the lesson.
Tests are taken exclusively in the SIMUportfolio app - you must bring your charged smart phone or laptop with internet connectivity (Eduroam/MUNI network or your own data connection). Application exercise: the virtual patient or interactive fictional patient story allows for practice of clinical reasoning, critical thinking and decision making skills.
Metody hodnocení
The results of the individual Readiness Assessment Test (iRAT) are registered in SIMUportfolio. In case of failure in the iRAT - with a score worse than 60 % - it is not possible to continue in the lesson.
Evaluation of team activity: points are awarded at the end of each lesson to whole teams (i.e. all team members present throughout the lesson receive the points allocated) by the content expert based on the monitored activity of each team (clinical reasoning and team communication), with a maximum of 3 points per lesson. Classes are contact-based and attendance is mandatory. A minimum of 5 lessons (out of 7) and a minimum of 5 team points per semester are required for credit. The total score for the team activity will be counted towards the final grade for both semesters, i.e. in the course TBCM III.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/aVLTZ0732