aZLKZL094c Konzervační zubní lékařství IV - Diferenciální diagnostika - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MDDr. Julie Horáková, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Lydie Izakovičová Hollá, Ph.D. (cvičící)
MDDr. Petr Kučera (cvičící), MDDr. Petr Šikula (zástupce)
prof. MUDr. Martina Kukletová, CSc. (cvičící)
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D. (cvičící)
MDDr. Linda Sűssová (cvičící)
MDDr. Kateřina Synková (cvičící)
MDDr. Petr Šikula (cvičící)
MDDr. Tereza Vágnerová (cvičící)
Vladimíra Pařízková (pomocník)
Milena Prudíková (pomocník)
Aneta Seroiszková, DiS. (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D.
Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 6. 1. 7:30–12:30 STK N05516, Út 7. 1. 7:30–12:30 F37/214, St 8. 1. 7:30–12:30 F37/214, Čt 9. 1. 7:30–12:30 STK N05516, Pá 10. 1. 7:30–12:30 STK N05516
Předpoklady
aZLKK041c Konzer.zub.lék.-kariologie-cv. && ( aZLKZ051p Konzerv.z.l., léčba z.kazu-př. || aZLKZL051p Konzerv. zubní lék. I - před. ) && ( aZLED061p Konz.zub.lék.-endodnc.I - př. || aZLKED061p Konz.ZL II-Endod I-před )&& ( aZLKZL072p Konzervační z.l. III-předn. || aZLES0711p Konzervační ZL-estetika -př. ) && ( aZLKZL083c Konzerv.zub. lék. V -cv. || aZLRK0811p Konzerv. ZL-rekonstr.korun.-př ) && ( aZLKED081c Konzerv.ZL IV -endod. II-cv. || aZLED0811p Konzerv.z.l.-endodoncie II př. ) && aZLFA0722p Farmakologie II - přednáška && aZLSP03X Samostatná práce ZL
aZLKK041c && aZLKZL051p && aZLKED061p && aZLKZL072p && aZLKZL083c && aZLKED081c && aZLSP03X && aZLFA0722p
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the subject Restorative dentistry IV. is a complex approach to the patient in order to solve problems on the field of diseases of hard dental tissues, dental pulp and supportive tissues including complications in patients with regards to general health status (health patients as well as patients with various handicaps).
Výstupy z učení
The student will be able to understand - the pathophysiology of the pain of odontogenic and non of non odontogenic origin - to explain problems of the focal infection - to suggest management of the care in healthy as well as handicapped patients (on the base of complex evaluation of the case)
Osnova
  • Diseases of hard dental tissues- dental caries, anomalies of hard dental tissues, noncarious defects - diagnosis, differential diagnosis, solution. Case studies - presentations and individual work. 2. Endodontics – diseases of the dental pulp and periodontal tissues and their therapy in the context with systemic health. Case studies - presentations and individual work. 3. Focal infection in the orofacial region, contemporary trends, aethiology and pathogenesis. Classification of diagnosis on the base of contemporary knowledge. Pathological processes in the oral cavity and systemoc health.dových studií za účasti studentů. 4. Systemic diseases and their consequences in dentistry. Systemic diseases and their symptoms in the oral cavity, diagnosis and differential diagnosis from dentist´ś point of view, modifications of therapeutical procedures. 5. The complex approach in paediatric dentistry (anomalies, ECC, important syndromes, interdisciplinary cooperation, case reports).
Literatura
    doporučená literatura
  • Orofacial pain : from basic science to clinical management : the transfer of knowledge in pain research to education. Edited by James P. Lund. [1st ed.]. Chicago: Quintessence, 2001, xi, 300. ISBN 0867153814. info
Výukové metody
seminar
Metody hodnocení
oral exam - description of x-ray images with dif. dg. and questions from the given topic. Practical skills will be verified using the specialized evaluation software system. The course will also focus on the development of the ability to orientate in auxiliary investigative methods, their interpretation, critical thinking and teamwork. This way of evaluating gives students an objective and specific feedback.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Orofacial pain. Lund,J.P.,Lavigne, G.J., Dubner, R., Sessle, B. J.: Quintessence Pub. 2001 Recommended literature involves textbooks from previous subjects terminated with the exam: Cariology, Treatment of dental caries, Endodontics I, Endodontics II, Reconstruction of the crown, Periodontology, Oral Medicine, Orthodontics, Prosthetic Dentistry, Oral Surgery, Dental implantology, Internal Medicine, Neurology, Dermatology, ORL, Oncology, Intensive medicine. Orofacial pain. Lund,J.P.,Lavigne, G.J., Dubner, R., Sessle, B. J.: Quintessence Pub. 2001
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/aZLKZL094c