LF:BLPS051c Vybrané kapitoly z psychol.-cv - Informace o předmětu
BLPS051c Vybrané kapitoly z psychologie - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Zdeňka Barešová (cvičící)
MUDr. Kateřina Fialová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Kateřina Smolková (cvičící)
Mgr. Pavel Strašák (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 17:00–18:40 A19/115
- Předpoklady
- Výuka je v českém jazyce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Laboratorní diagnostika ve zdravotnictví (program LF, B-LABD)
- Zdravotní laborant (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky je uvést studenty do problematiky oboru zdravotnické psychologie.- Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení) - Nácvik základních relaxačních technik - Výstupy z učení
- - Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru - Osnova
- Osobnost zdravotníka a pacienta. Zdravotnické prostředí, antropogenie.Psychologický přístup k nemocnému - pacient, lékař. Sdělování nepříznivých a extrémně nepříznivých zpráv. Ordinace různých typů lékařů. Různé typy pacientů. Umírající pacient, poslední dny dětí a dospělých. a jejich rodiny. Základní pojmy zdravotnické p- Motivace k výkonu povolání zdravotníka
- - Vnější a vnitřní sebe-podpora
- - Autogenní tréning
- - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
- - Existenciální témata v medicíně
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
- - Přenos a protipřenos
- - Ego obranné mechanismy
- - Supervize v medicíně
- - Týmová supervize
- sychologie.
- Literatura
- Výukové metody
- Interaktivní cvičení a supervize.
- Metody hodnocení
- Pro kolloquium je nutné absolvování výuky v plném rozsahu. Kolloquium probíhá formou seminární práce a ústním pohovorem.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/predmet/med/BLPS051c?lang=cs&obdobi=6903
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/BLPS051c