LF:BSZE041p Zákl. pedagogiky a edukace - Informace o předmětu
BSZE041p Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství - přednáška
Lékařská fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/0/0. 10. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lenka Veselá
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Předpoklady
- BSSI011 Sociální interakce
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program LF, B-VO)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi vědomosti v oblasti výchovy a vzdělávání jedince i skupiny obyvatelstva ve zdraví i nemoci a vést ho k všestrannému nazírání na jevy ve vztahu k pedagogice, ošetřovatelství, medicíně a psychologii. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročit ve své klinické praxi. Cíle předmětu: - identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - realizovat edukaci v rámci poskytované péče.
- Výstupy z učení
- Studující bude schopen: - definovat základní pojmy - formulovat edukační cíle (kognitivní, afektivní, psychomotorické). - popsat jednotlivé metody, formy edukace, didaktické prostředky včetně jejich silných i slabých stránek - projektovat a hodnotit edukační proces vzhledem k věkovým i individuálním zvláštnostem.
- Osnova
- Terminologie. Edukace ve zdravotnictví. Faktory ovlivňující edukaci. Osobnost edukátora. Specifika edukace s ohledem na věk a specifické potřeby jedinců. Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody. Sestavování edukačních plánů. Realizace a hodnocení edukačního procesu. Dokumentace edukačního procesu. Edukační materiály.
- Literatura
- doporučená literatura
- SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén, 2012, 63 stran. ISBN 9788072628452. info
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
- neurčeno
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2014, 176 stran. ISBN 9788024748245. URL info
- SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 9788024735924. info
- KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 9788073676841. info
- PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
- MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 9788080633264. info
- PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze.
- Metody hodnocení
- závěrečný test
- Informace učitele
- Podmínky ukončení předmětu: • aktivní účast studentů ve výuce (omluvená absence - 1x/semestr); Studentům jsou k dispozici dvě interaktivní osnovy (Edukace a Komunikace ve zdravotnictví) a prezentace z výuky, dostupné ve studijních materiálech daného předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2025/BSZE041p