BTOM0511s Speciální pedagogika - Oftalmopedie pro ortoptisty - seminář

Lékařská fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 17. 9. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 24. 9. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 1. 10. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 8. 10. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 15. 10. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 22. 10. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 5. 11. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 12. 11. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 19. 11. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 26. 11. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 3. 12. 15:00–16:40 učebna 19a, Út 10. 12. 15:00–16:40 učebna 19a
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podrobné seznámení s oborem speciální pedagogika oftalmopedie se zaměřením na podporu jedince se zrakovým postižením s cílem omezit vliv tohoto postižení na kvalitu jeho života. Předmět rozšiřuje znalosti o specifických potřebách jedinců s postižením zraku v jednotlivých věkových obdobích a možností jejich naplňování ve speciálněpedagogických konceptech poradenství a intervence.
Výstupy z učení
Student bude po ukončení předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité oblasti vlivu postižení zraku na kvalitu života člověka dle věkových období; - určit a popsat současné možnosti poradenství a intervence se zaměřením na věková období; - popsat faktory, jež ovlivňují výběr speciální pomůcky pro zvládání samostatného života; - aplikovat v praxi základní doporučení pro doprovázení osoby s postižením zraku a doporučení pro samostatný pohyb a orientaci v prostoru člověka s těžkým postižením zraku;
Osnova
  • 1. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (psychické procesy, komunikace) a vliv na kvalitu života – získané/ vrozené postižení. 2. Vliv postižení zraku na psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením. Možnosti speciálněpedagogické intervence a podpory. 3. Raná péče - teoretická východiska včasné intervence a její význam pro podporu vývoje dítěte a pro podporu rodiny. Raná péče pro děti s postižením zraku a jejich rodiny v České republice – nabízené služby, specifika práce s dítětem. 4. Speciálněpedagogické poradenství pro děti se zrakovým postižením v předškolním věku a ve školním věku. Specifika vzdělávacích potřeb a opatření v závislosti na věku a na stupni postižení. 5. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi s ohledem na zlepšení kvality života těchto osob. 6. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím. 7. Poradenství pro osoby s postižením zraku - poskytovatelé sociálních služeb a jejich nabídka s ohledem na cíle poskytovaných služeb a na věk klienta. 8. Rodina dítěte s postižením zraku a s kombinovaným postižením. Speciální pedagog a jeho poradenská činnost v rodinách. 9. Kombinované postižení - poradenství a intervence u osob s kombinovaným postižením s přítomností zrakového postižení. Hluchoslepota. 10. Orientace v prostoru a samostatný pohyb osob s postižením zraku – specifika, poradenství a pomůcky. 11. Bariérovost kolem nás, odstraňování bariér a vytváření přístupného prostředí.
Literatura
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
Výukové metody
Přímá výuka, video, distanční práce
Metody hodnocení
účast ve výuce, seminární práce
Informace učitele
Bližší informace o průběhu semestru a literární zdroje budou vyučujícím předány ve výuce.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/BTOM0511s