BTPY041p Psychologie a specifika dětské psychologie

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 30. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Zdeňka Barešová (přednášející)
PhDr. Hana Cacková (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Monika Lekárová (pomocník)
Blanka Suchá (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Předpoklady
BOET031p Zdravotnická etika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje studentům základy kognitivní psychologie (vnímání, pozornost, paměť, myšlení, učení, kognitivní schopnosti a dovednosti), psychologie osobnosti, vývojové psychologie (zejména zaměřené na období dětství a dospívání) a speciální dětské klinické a pedagogické psychologie, které jsou užitečné pro výkon povolání ortoptisty i pro efektivní studium.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- shrnout základní specifika psychologie zrakového a sluchového vnímání a pozornosti s důrazem na to, co je klíčové pro práci s pacientem;
- uplatnit znalosti základních principů fungování pozornosti, paměti, myšlení a získávání dovedností ve vlastním akademickém fungování i v práci s pacientem;
- rozeznat specifika jednotlivých vývojových stádií v dětství a využít je pro přizpůsobení komunikace s různými typy pacientů;
- uvědomit si a uplatňovať zásady pozitivního a efektivního pedagogického působení při práci s dětským pacientem;
- rozeznávat a adekvátně reagovat na specifické potřeby dětí, které vyžadují speciální přístup kvůli různých druhům handicapu, psychickým obtížím, sociálnímu znevýhodnění nebo poruchám učení.
Osnova
  • Psychologie vnímání
  • Pozornost, procedurální učení a návyky
  • Paměť a efektivní získávání znalostí
  • Myšlení, kognitivní operace a kognitivní schopnosti
  • Osobnost; dědičnost a prostředí
  • Dítě v kojeneckém a batolecím věku
  • Kognitivní vývoj dítěte
  • Sociální vývoj v raném dětství; vliv vazby a deprivace
  • Socializace a vliv výchovného stylu; osvojování meta-dovedností; adekvátní pedagogické působení
  • Výchova a vedení dětí k zdraví podporujícímu chování
  • Specifika práce s dítětem se smyslovým postižením
  • Děti s poruchami intelektu, řeči a učení; pervazivní vývojové poruchy
  • Emoční poruchy a poruchy chování v dětství; dítě ohrožené prostředím
  • Specifika práce s dítětem s tělesným a neurologickým postižením; chronicky a těžce nemocné dítě
Literatura
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
Výukové metody
Přednáška, domácí úkoly, diskuse ve skupině.
Metody hodnocení
Pro udělení kolokvia je nutno dosáhnout stanovený počet bodů za docházku, domácí úkoly a závěrečný elektronický test.
Informace učitele
Informace pro konkrétní semestr jsou dostupné v interaktivní osnově předmětu v IS.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.