LF:BTPY041p Psychologie a dět. psychologie - Informace o předmětu
BTPY041p Psychologie a specifika dětské psychologie
Lékařská fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 30. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Zdeňka Barešová (přednášející)
PhDr. Hana Cacková (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Monika Lekárová (pomocník)
Blanka Suchá (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Předpoklady
- BOET031p Zdravotnická etika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Předmět představuje studentům základy kognitivní psychologie (vnímání, pozornost, paměť, myšlení, učení, kognitivní schopnosti a dovednosti), psychologie osobnosti, vývojové psychologie (zejména zaměřené na období dětství a dospívání) a speciální dětské klinické a pedagogické psychologie, které jsou užitečné pro výkon povolání ortoptisty i pro efektivní studium.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- shrnout základní specifika psychologie zrakového a sluchového vnímání a pozornosti s důrazem na to, co je klíčové pro práci s pacientem;
- uplatnit znalosti základních principů fungování pozornosti, paměti, myšlení a získávání dovedností ve vlastním akademickém fungování i v práci s pacientem;
- rozeznat specifika jednotlivých vývojových stádií v dětství a využít je pro přizpůsobení komunikace s různými typy pacientů;
- uvědomit si a uplatňovať zásady pozitivního a efektivního pedagogického působení při práci s dětským pacientem;
- rozeznávat a adekvátně reagovat na specifické potřeby dětí, které vyžadují speciální přístup kvůli různých druhům handicapu, psychickým obtížím, sociálnímu znevýhodnění nebo poruchám učení. - Osnova
- Psychologie vnímání
- Pozornost, procedurální učení a návyky
- Paměť a efektivní získávání znalostí
- Myšlení, kognitivní operace a kognitivní schopnosti
- Osobnost; dědičnost a prostředí
- Dítě v kojeneckém a batolecím věku
- Kognitivní vývoj dítěte
- Sociální vývoj v raném dětství; vliv vazby a deprivace
- Socializace a vliv výchovného stylu; osvojování meta-dovedností; adekvátní pedagogické působení
- Výchova a vedení dětí k zdraví podporujícímu chování
- Specifika práce s dítětem se smyslovým postižením
- Děti s poruchami intelektu, řeči a učení; pervazivní vývojové poruchy
- Emoční poruchy a poruchy chování v dětství; dítě ohrožené prostředím
- Specifika práce s dítětem s tělesným a neurologickým postižením; chronicky a těžce nemocné dítě
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška, domácí úkoly, diskuse ve skupině.
- Metody hodnocení
- Pro udělení kolokvia je nutno dosáhnout stanovený počet bodů za docházku, domácí úkoly a závěrečný elektronický test.
- Informace učitele
- Informace pro konkrétní semestr jsou dostupné v interaktivní osnově předmětu v IS.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2025/BTPY041p