MFPD0911p Pedagogika

Lékařská fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 30. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 13:30–15:00 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se orientuje v základních otázkách, pojmech a vědní struktuře pedagogiky, objasní úlohu výchovy a vzdělávání ve společnosti. Rozvíjí své profesní kompetence s ohledem na edukaci cílové skupiny, se kterou bude pracovat. Uvede příklady aplikace pedagogiky ve své profesní oblasti.
Výstupy z učení
Orientuje se v základní pedagogické terminologii. Vysvětlí cíle výchovy a vzdělávání v současné společnosti. Reflektuje rozvoj profesních kompetencí v souvislosti s edukací cílové skupiny. Popíše konkrétní způsoby aplikace výchovně - vzdělávacích principů ve své profesi. Prezentuje připravený 4hodinový vzdělávací kurz s oporou o vytvořený scénář kurzu.
Osnova
  • 1. Pedagogika jako vědní obor. Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní kategorie a pojmy. 2. Struktura pedagogiky, vztah k jiným vědám. 3. Předmět pedagogiky - výchova, význam v životě člověka. Proces výchovy a vzdělávání. Vybrané modely výchovy a vzdělávání. 4. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Školský systém v České republice. 5. Pedagogické principy (vývoj, charakteristika, uplatnění ve výchově). 6. Podmínky edukační práce s klienty. 7. Formy edukace. Prostředí a aktéři edukace. 8. Reflexe a sebereflexe profesních kompetencí. 9. Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých, kompetence lektora, mentora, poradce. 10. Komunikační kompetence lektora. 11. Příprava lektora na výuku. 12. Prezentační dovednosti. 13. Evaluace výukových aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • Mareš, J.; Průcha, J. & Walterová, E. (2013). Pedagogický slovník: Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál.
  • Pospíšil, R.; Vlčková, K. (2006). Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU. http://is.muni.cz/elportal/studovna.pl
  • Medlíková O. Lektorské dovednosti. Manuál úspěšného lektora 2. Praha: Grada 2013.
  • Průcha, J. (2000). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
  • Langer. T. (2016). Moderní lektor. Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Příprava, prezentace a obhajoba scénáře vzdělávacího kurzu jako nabídky ve vazbě na profesi v rozsahu 4 hodin. Kritéria hodnocení: A úroveň prezentačních dovedností B didaktická správnost, formulace cílů, použité metody, ověření výsledků, naplnění cílů.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MFPD0911p