MIKMO041c Management osobního rozvoje - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0.4/0. 6. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Zdeňka Barešová (cvičící)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Strašák (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Monika Lekárová (pomocník)
Mgr. Edita Pešáková, DiS. (pomocník)
Blanka Suchá (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Předpoklady
Výuka je v českém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Naučit studenty základní metody managementu stresu
- Naučit studenty základní relaxační a na všímavosti založené techniky redukce stresu
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Prostřednictvím přímého a opakovaného nácviku relaxačních a na všímavosti založených technik, pomoci studentům rozvíjet sebe-soucit, sebe-přijetí a senzitivitu vůči svým potřebám a pocitům
- Naučit studenty základní dovednosti managementu času a rozvíjení sebe-podpůrné sítě mimo zaměstnání
- Pomoci studentům identifikovat zdroje stresu v jejich životě
- Pomoci studentům identifikovat „nezdravé“ návyky mysli
- Pomoci studentům rozšířit repertoár možností v reakci na psychosociální zátěž v osobním i profesním životě
- Podpořit rozvoj uvědomění si vlastní odpovědnosti při vzniku psychické zátěže
Výstupy z učení
- Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student umí základní formální cvičení na všímavosti založeného programu pro redukci stresu
- Student umí autogenní tréning
- Student umí Jacobsonovu progresivní relaxaci
- Student zná své vlastní strategie zvládání stresu a je schopen posoudit jejich adaptivnost a efektivitu
- Student zná a má praktické dovednosti nezbytné pro rozvíjení Resilience
- Student je více vnímavý vůči signálům počínající fáze chronického stresu a má teoretickou i praktickou výbavu, jak na tyto signály adaptivně reagovat
- Student si osvojil a vyzkoušel „základy efektivní komunikace posádky“ a „na principech orientovaného vedení lidí“ a je schopen tyto principy aplikovat v pracovním týmu i osobních vztazích
- Student je schopen rozpoznat příznaky šikany na pracovišti a zná postupy, jak se v této situaci zachovat
- Student chápe smysl a význam individuální a skupinové supervize ve zdravotnictví
- Student rozumí významu individuální psychoterapie v procesu sebe-rozvoje
- Student rozumí významu osobní vize a mise v kontextu životní spokojenosti
Osnova
  • - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
  • - Vnější a vnitřní sebe-podpora
  • - Adaptivní a neadaptivní strategie regulace emocí - Emoční uvědomění - „Nezdravé“ návyky mysli - Rizikové chování a práce s ním - Autogenní tréning
  • - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
  • - Supervize v medicíně
  • - Týmová supervize
  • - Základy efektivní komunikace posádky a na principech založené vedení lidí
Literatura
    povinná literatura
  • SIEGEL D. RONALD. Velká kniha relaxačních technik. Praha: Grada 2016. 312 s. ISBN 978-80-247-5569-4
Výukové metody
Sebe-zkušenostní cvičení.
Metody hodnocení
Pro zápočet je nutné absolvování výuky v plném rozsahu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.