LF:MPPD0111p Pedagogika - Informace o předmětu
MPPD0111p Pedagogika
Lékařská fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 30. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 13:30–15:00 učebna 24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Optometrie (program LF, N-OPTO)
- Optometrie-prodloužení akreditace (program LF, N-OPTO)
- Cíle předmětu
- Studující se orientuje v základních otázkách, pojmech a vědní struktuře pedagogiky, objasní úlohu výchovy a vzdělávání ve společnosti. Rozvíjí své profesní kompetence s ohledem na edukaci cílové skupiny, se kterou bude pracovat. Uvede příklady aplikace pedagogiky ve své profesní oblasti.
- Výstupy z učení
- Orientuje se v základní pedagogické terminologii. Vysvětlí cíle výchovy a vzdělávání v současné společnosti. Reflektuje rozvoj profesních kompetencí v souvislosti s edukací cílové skupiny. Popíše konkrétní způsoby aplikace výchovně - vzdělávacích principů ve své profesi. Prezentuje připravený 4hodinový vzdělávací kurz s oporou o vytvořený scénář kurzu.
- Osnova
- 1. Pedagogika jako vědní obor. Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní kategorie a pojmy. 2. Struktura pedagogiky, vztah k jiným vědám. 3. Předmět pedagogiky - výchova, význam v životě člověka. Proces výchovy a vzdělávání. Vybrané modely výchovy a vzdělávání. 4. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Školský systém v České republice. 5. Pedagogické principy (vývoj, charakteristika, uplatnění ve výchově). 6. Podmínky edukační práce s klienty. 7. Formy edukace. Prostředí a aktéři edukace. 8. Reflexe a sebereflexe profesních kompetencí. 9. Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých, kompetence lektora, mentora, poradce. 10. Komunikační kompetence lektora. 11. Příprava lektora na výuku. 12. Prezentační dovednosti. 13. Evaluace výukových aktivit.
- Literatura
- povinná literatura
- Langer. T. (2016). Moderní lektor. Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada.
- Pospíšil, R.; Vlčková, K. (2006). Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU. http://is.muni.cz/elportal/studovna.pl
- Medlíková O. Lektorské dovednosti. Manuál úspěšného lektora 2. Praha: Grada 2013.
- Mareš, J.; Průcha, J. & Walterová, E. (2013). Pedagogický slovník: Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál.
- Průcha, J. (2000). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Příprava, prezentace a obhajoba scénáře vzdělávacího kurzu jako nabídky ve vazbě na profesi v rozsahu 4 hodin. Kritéria hodnocení: A úroveň prezentačních dovedností B didaktická správnost, formulace cílů, použité metody, ověření výsledků, naplnění cílů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MPPD0111p