MZKHE0222s Hygiena a epidemiologie II - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 10. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Radka Boháčová (cvičící)
MUDr. Renata Ciupek (cvičící)
doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (cvičící)
MUDr. Marie Kolářová, CSc. (cvičící)
Mgr. Martin Krobot (cvičící)
doc. Ing. Martin Krsek, CSc., MSc (cvičící)
Mgr. Aleš Peřina, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Bohdana Rezková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (pomocník)
Ing. Kateřina Novohradská (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Novohradská
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Předpoklady
MZKHE0121s Hygiena a epidemiologie I-sem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hygiena a epidemiologie představují biomedicínské základy primární prevence nemocí.
Jejich význam ve výuce spočívá v uvědomění a pochopení komplexních souvislostí mezi působením životního i pracovního prostředí a možným vznikem nemocí u jedince i v populaci.
Jejich znalost pak dává předpoklad pro odpovědná a kvalifikovaná rozhodnutí se všemi ekonomickými i právními konsekvencemi.
Předmět Hygiena a epidemiologie II navazuje na úvodní část předmětu Hygiena a epidemiologie I výběrovými tématy zaměřenými na aktuální a potřebná témata v dané problematice, jejichž naléhavost a potřeba řešení vyžaduje hlubší znalosti v dané problematice.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- mít přehled o významných zdravotních tématech současnosti,
- schopen erudovaně vyhodnotit priority v ochraně a podpoře zdraví,
- znát souvislosti ovlivňující rozvoj epidemií lokálního i mezinárodního rozsahu,
- účelně cílit preventivní snahy a prostředky.
Osnova
  • Aktuální epidemiologické hrozby ve světě a České republice.
  • Nové a vracející se infekce, antibiotická rezistence.
  • Infekce spojené se zdravotní péčí - přehled, surveillance, prevence.
  • Vakcinace, vakcinační programy, očkování dospělých a rizikových skupin populace, včetně zdravotníků.
  • Enviromentální změny a socioekonomická situace jako faktory ovlivňující šíření infekcí.
  • Biologické zbraně a bioterorismus.
  • Pitná voda: hygienická kritéria a zásobování.
  • Zdravotní důsledky zátěže lidského organismu cizorodými látkami v potravinách.
  • Výživová doporučení.
  • Stravování osob ve zdravotních a sociálních službách.
  • Odpady a zdraví.
  • Vnitřní prostředí a zdraví, specifika pobytu osob v zařízeních zdravotních a sociálních služeb.¨
  • Biologické expoziční testy.
  • Úvod do hodnocení zdravotních rizik.
Literatura
    doporučená literatura
  • www.cdc.gov.
  • www.who.int
  • www.szu.cz
  • CHLÍBEK, Roman. Očkování dospělých. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2018, 455 stran. ISBN 9788020446244. info
  • Infectious disease epidemiology. Edited by I. Abubakar - Ted Cohen - Helen R. Stagg - Laura C. Rodrigues. First published. Oxford: Oxford University Press, 2016, 379 stran. ISBN 9780198719830. info
  • JINDRÁK, Vlastimil, Dana HEDLOVÁ a Pavla URBÁŠKOVÁ. Antibiotická politika a prevence infekcí v nemocnici. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2014, 709 stran. ISBN 9788020428158. info
  • MÜLLEROVÁ, Dana. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2014, 254 stran. ISBN 9788024625102. info
  • Issues in public health. Edited by Fiona Sim - Martin McKee. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2011, xv, 273. ISBN 9780335244225. info
  • Mayo Clinic preventive medicine and public health board review. Edited by Prathibha Varkey. Oxford: Mayo Clinic Scientific Press, 2010, xv, 309. ISBN 9780199743018. info
  • BERAN, Jiří a Jiří HAVLÍK. Lexikon očkování. Praha: Maxdorf, 2008, 352, 4. ISBN 9788073451646. info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Písemný test - 20 otázek s výběrem odpovědí, jen jedna správná.
Správná odpověď je hodnocena 1 bodem, nesprávná - 0 bodů. K úspěšnému zakončení předmětu je potřeba dosáhnout aspoň 14 bodů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.