MZKHT0411s Hodnocení zdravotnických technologií - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Regina Demlová, Ph.D. (přednášející)
PharmDr. Lenka Součková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Regina Demlová, Ph.D.
Farmakologický ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Farmakologický ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Předpoklady
Ekonomika zdravotnictví a poskytovatelů zdravotních služeb II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V souvislosti se zaváděním nových nákladných zdravotnických technologií (inovativní léčiva a zdravotnické prostředky, moderní zobrazovací metody, screeningové programy, genetické testování apod.) a díky tlaku na efektivitu výdajů na zdravotnictví vzrůstá i tlak na vyšší kvalitu medicínsko-ekonomických hodnocení těchto technologií v okamžiku jejich vstupu do klinické praxe.
Základní náplní předmětu Hodnocení zdravotnických technologií (HTA) je seznámit studenty se základními pojmy a metodami využívanými v procesu HTA, dále pak naučit studenty schopnosti rozpoznávat, porozumět a diskutovat o teoretických rámcích HTA, v nichž jsou obsaženy i specifické koncepty pro danou technologii.
Studenti získají znalosti o historickém pozadí hodnocení technologií v medicíně obecně a dále se specificky seznámí s problematikou hodnocení zdravotnických technologií (HTA), naučí se různé přístupy k HTA a seznámí se s hlavními metodikami a vývojem v oboru. Po absolvování seminářů budou studenti schopni identifikovat hlavní problém, který intervence řeší, navrhnout princip hodnocení, formulovat hypotézu pro hodnotící studie HTA a posoudit užitečnost a relevanci těchto studií.
Výstupy z učení
Zná historii hodnocení zdravotní péče a historii hodnocení ZT obecně; student zná všeobecné přístupy HZT; naučil se identifikovat hlavní problém intervence a jak měřit jeho účinek; je schopen formulovat hypotézy HZT a posoudit jejich relevanci; je schopen identifikovat potenciální stakeholdery v hodnotících studiích ZT.
Osnova
  • • Základní principy HTA
  • • Zdroje dat pro hodnocení zdravotnických technologií
  • • HTA z pohledu rozdílných stakeholders (regulátoři, průmysl, plátci apod.)
  • • Ekonomická hodnocení zdravotnických technologií. Náklady a účinnost
  • • Hodnocení dopadů medicínské technologie na zdraví pacienta
  • • Zdravím podmíněná kvalita života a její měření pro účely HTA (QALYs, DALYs)
  • • Nákladová efektivita, dopad na rozpočet
  • • Modelování ve farmakoekonomice
  • • Rozhodovací strom, Markovovy modely
  • • Hodnocení nejistot
  • • Metodika EUNetHTA
Literatura
    povinná literatura
  • • Berger ML, Bingefors K, Hedblom EC, Pashos CL, et al., editors. Health care cost, quality, and outcomes. Lawrenceville: ISPOR; 2003. 264 s. ISBN 0-9743289-0-1
    doporučená literatura
  • • Levin HM, McEwan PJ. Cost-effectiveness analysis: methods and applications. Second Edition ; SAGE;2001; str. 308. ISBN 0761919341
  • • Glick HA, Doshi JA, Sonnad SS, Polsky D. Economic evaluation in clinical trials. New York: Oxford University Press; 2007. 244 s. ISBN 978-0-19-852997-2
  • • Drummond MF, Sculpher MJ, Torrance GW, O'Brien BJ, et al. Methods for the economic evaluation of health care programmes. third ed. New York: Oxford University Press; 2005. 379 s. ISBN 987-019-852945-3
  • • Walley T., Haycox A., Boland A. Pharmacoeconomics. ISBN-10: 0-443-07240-X. Imprint: CHURCHILL LIVINGSTONE 2003
  • • Rscati KL. Essentials of pharmacoeconomics. Baltimore: Lippincott Williams Wilkins; 2009. 250 s. ISBN 978-0-7817-6544-2
  • • Drummond M, McGuire A, editors. Economic evaluation in health care: merging theory with practice. New York: Oxford University Press; 2001. 286 s. ISBN 978-0-192-6317-63
  • • Gold MR, Siegel JE, Russell LB, Weinstein MC, editors. Cost-effectiveness in health and medicine. New York: Oxford University Press; 1996. 456 s. ISBN 978-0-19-510824-8
Výukové metody
cvičení, skupinové projekty a diskuze. Nastudování VEŠKERÉ POVINNÉ LITERATURY
Metody hodnocení
POŽÁDAVKY K ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU:

1. 100% účast na cvičeních během semestru.
2. Absence se bude omlouvat pouze ze zdravotních důvodů. Studenti si musí být vědomi toho, že i v případě omluvených absencí (zdravotní důvody) je pro získání kreditu požadovaná minimálně 80% účast. V případě, že bude mít student více než 20 % omluvených či neomluvených absencí, bude muset zopakovat předmět v následujícím semestru či školním roce.
3. Splnění zadaných úkolů. V případě neomluvené absence bude studentovi za každou absenci uloženo vypracovat seminární práci. Pokud bude seminární práce odmítnuta z důvodu nedostatků a nebude studentem opravena a znovu předána ke kontrole, student tím nesplní požadavky předmětu a nezíská zápočet (viz Politiku absencí a pozdních příchodů, Akademické přestupky, plagiátorství a neetické chování).
4. Aktivní účast během cvičení. 5. On-line test s 15 otázkami a 30 minutovým časovým limitem, kdy 10 otázek musí být odpovězeno správně.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/med/jaro2025/MZKHT0411s/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.