MZKSZ0411s Sociologie zdraví, nemoci a zdravotnictví - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 5. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociálními aspekty zdraví, nemoci a medicíny. Zaměříme se na klíčová témata v rámci sociologie medicíny, zdraví a nemoci, jako jsou nerovnosti ve zdraví, profese medicíny, prožívání zdraví, nemoci a postižení, sociální dimenze nemoci a diagnózy atd. Budeme pracovat s konkrétními příklady fenoménů v této oblasti a s různými typy materiálů, kromě učebnic a odborných statí také s mediálními výstupy, statistikami a empirickým materiálem kvalitativní i kvantitativní povahy.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu bude student:
- Umět představit hlavní sociologické teorie zdraví, nemoci a souvisejících sociálních rolí
- Kriticky přemýšlet o definicích zdraví a nemoci a o způsobech, jakými současný zdravotnický systém řeší nemoci
- Vysvětlit hlavní zdroje nerovností ve zdraví
- Popsat vývoj medicíny jako instituce a vývoj vztahu mezi lékařem a pacientem
- Rozumět významu pacientských zkušeností ve výzkumu v oblasti zdraví, nemoci a medicíny
- Znát nejčastěji užívané metody a nástroje ve výzkumu zdraví, nemoci a medicíny
Osnova
  • 1. Nejdůležitější sociologické teorie zdraví, nemoci a medicíny a související pojmy
  • 2. Sociální rozměr zdraví a sociální determinanty zdraví
  • 3. Zdraví, nemoc a medicína - diagnostika jako sociální a kulturní reprezentace a praxe
  • 4. Medicína a společnost - medikalizace, medicinalizace, vývoj medicíny jako instituce
  • 5. Lékař a pacient - jejich role a vztahy
  • 6. Výzkum v oblasti zdraví, nemoci a medicíny, běžně používané metody a nástroje, participativní výzkum a včetně „hlasu pacientů“
Literatura
    povinná literatura
  • FOUCAULT, Michel. Zrození kliniky. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-29-8. (Kapitola 4, str. 73-85, kapitola 5, str. 85 -111 a kapitola 7, str.131-149).
  • TIMMERMANS, Stefan a Hyeyoung OH. The continued social transformation of the medical profession. Journal of Health and Social Behavior. 2010, 51 Suppl, S94-106. ISSN 0022-1465.
  • CONRAD, Peter. Medicalization and Social Control. Annual Review of Sociology. 1992, 18(1), 209–232.
  • BEAGAN, B. L. Neutralizing differences: producing neutral doctors for (almost) neutral patients. Social Science & Medicine. 2000, 51(8), 1253–1265. ISSN 0277-9536.
  • CLARKE, Adele E., Janet K. SHIM, Laura MAMO, Jennifer Ruth FOSKET a Jennifer R. FISHMAN. Biomedicalization: Technoscientific Transformations of Health, Illness, and U.S. Biomedicine. American Sociological Review. 2003, 68(2), 161–194. ISSN 0003-1224.
  • LUPTON, Deborah. Medicine as culture: illness, disease and the body. 3rd ed. Los Angeles: SAGE, 2012. ISBN 978-1-4462-0894-6.
  • PORTER, Roy. Dějiny medicíny : od starověku po současnost. Translated by Jaroslav Hořejší. V českém jazyce vyd. 2. Praha: Prostor, 2013, 809 s. ISBN 9788072602872. info
  • KŘÍŽOVÁ, Eva. Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 142 stran. ISBN 8086429571. info
  • BÁRTLOVÁ, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6., přepracované a doplně. Praha: Grada Publishing, 2005, 188 stran. ISBN 8024711974. info
  • SONTAG, Susan. Nemoc jako metafora ; AIDS a jeho metafory. Edited by Susan Sontag. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 171 s. ISBN 8020405879. info
    doporučená literatura
  • MIECH, Richard, Fred PAMPEL, Jinyoung KIM a Richard G. ROGERS. The Enduring Association between Education and Mortality: The Role of Widening and Narrowing Disparities. American sociological review. 2011, 76(6), 913–934. ISSN 0003-1224.
  • BROWN, Phil. Naming and Framing: The Social Construction of Diagnosis and Illness. Journal of Health and Social Behavior. 1995, 34–52. ISSN 0022-1465.
  • GAWANDE, Atul. Being Mortal: Medicine and What Matters in the End. New York: Metropolitan Books, 2014. ISBN 1627790551.
  • FISHMAN, Jennifer R. Manufacturing desire: the commodification of female sexual dysfunction. Social Studies of Science. 2004, 34(2), 187–218. ISSN 0306-3127.
  • ŠMÍDOVÁ, Iva a Lenka SLEPIČKOVÁ. Lékaři a vyhoření: ožehavá každodennost medicíny pohledem sociologie. In Radek Ptáček; Jiří Raboch; Vladimír Kebza. Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada Publishing, 2013. s. 97-104.
  • READ, Jen’nan Ghazal a Bridget K. GORMAN. Gender and Health Inequality. Annual Review of Sociology. 2010, 36(1), 371–386.
  • BUSFIELD, Joan. Pills, Power, People: Sociological Understandings of the Pharmaceutical Industry. Sociology. 2006, 40(2), 297–314. ISSN 0038-0385.
  • RIER, David. The Patient’s Experience of Illness. In: BIRD, Chloe E., a kol (eds.). Handbook of Medical Sociology, Sixth Edition : Vanderbilt University Press, 2010, s. 163-178. ISBN 978-0-8265-1722-7.
Výukové metody
Seminář / cvičení, skupinové projekty a diskuze, průběžné úkoly.
Metody hodnocení
POŽÁDAVKY K ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU:
1. Pravidelná příprava a úkoly spojené s průběžnou zadanou četbou
2. Závěrečný test (65 % z maxima možného počtu bodů)
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.