LF:VLLP7X1 Lék.psychologie a psychosomat. - Informace o předmětu
VLLP7X1 Lékařská psychologie a psychosomatika
Lékařská fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Zdeňka Barešová (pomocník)
MUDr. Monika Lekárová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá - Rozvrh
- St 15. 2. 16:00–18:30 B11/334, St 22. 2. 16:00–18:30 B11/334, St 1. 3. 16:00–18:30 B11/334, St 8. 3. 16:00–18:30 B11/334, St 15. 3. 16:00–18:30 B11/334
- Předpoklady
- VLPF0622c Patol. fyziologie II - cvičení && VLPA0622c Patologie II - cvičení
Výuka je v českém jazyce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- General Medicine (program LF, M-GM)
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL) (2)
- Cíle předmětu
- - Integrovat psychologii do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví
- Představit psychologii jako nezbytnou součást kompetentní medicínské praxe
- Poskytnout teoretický kontext/pole pro možnost integrace doposavad získaných informací o fungování těla s principy fungování psychiky
- Prezentovat komplexní výstupy psychologické vědy a klinické praxe na úrovni principů, které lze aplikovat v práci profesionála ve zdravotnictví, ku prospěchu jeho, pacientů, ale i celých zdravotnických týmů
- Seznámit studenty se základními psychologickými a psychoterapeutickými principy, jejichž pochopení je nezbytné nejen pro chápání psychosociálních souvislostí zdraví a nemoci ale také pro komunikaci s pacienty v těchto stavech
- Seznámit studenty s bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Seznámit studenty s chápáním lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty
- Přestavit základní východiska teorie pole, holistického přístupu a modelu „Spojení a zdraví“/autoregulace a alostáza
- Seznámit studenty se základními komunikačními algoritmy, které lze aplikovat v různých kontextech a situacích medicínské praxe
- Specifikovat možnosti aplikace psychologie v různých oborech medicíny - Výstupy z učení
- Po absolvování tohotot kurzu:
- Student chápe proč je psychologie v medicíně důležitá a rozlišuje rozdílné přístupy k nemoci a zdraví
- Student rozumí vztahu emocí, motivace a zdraví
- Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, zdraví a nemoci
- Student chápe rizika stresu při výkonu povolání lékaře/profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření
- Student umí vysvětlit podíl různých psychologických faktorů na tělesných symptomech
- Chápe efekt placeba a noceba a jejich vliv na onemocnění a uzdravení
- Student rozumí důležitosti vztahu chování a zdraví, umí vysvětlit různé modely chování vůči zdraví a dovede tyto modely uplatnit v klinické praxi
- Student se seznámí s psychosociálními souvislostmi chronických a nevyléčitelných onemocnění
- Student se seznámí, jak vývojové změny v průběhu celého života ovlivňují komunikaci mezi lékařem a pacientem
- Student se seznámí se základními komunikačními dovednostmi potřebnými pro vedení klinického rozhovoru
- Student bude znát základní teoretická východiska psychoterapeutických směrů, které se používají v medicínském prostředí, bude chápat možnosti užití psychoterapeutických technik v klinické praxi
- Student bude rozumět vlivu psychických faktorů na fungování různých somatických systémů
- Student se seznámí s psychosomatickým paradigmatem v medicíně
- Student bude znát základní psychodiagnostické metody a bude chápat výstupy psychologického vyšetření - Osnova
- - Psychologie a medicína, proč je psychologie důležitá pro medicínskou praxi
- - Definice zdraví, porovnání bio-medicínského přístupu s přístupem bio-psycho-sociálním
- - Motivace, emoce a zdraví
- - Stress a zdraví
- - Symptomy nemoci a nemoc
- - Zdraví a chování
- - Chronická nemoc, smrt a umírání
- - Vývojová psychologie v medicínském kontextu
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Psychoterapeutické směry, obecné psychoterapeutické intervence v praxi profesionála ve zdravotnictví
- - Psychosomatické paradigma v medicíně, psychofyziologická integrace, „body-mind“ integrace
- - Základní výkladové modely vzniku psychosomatických onemocnění
- - Psychologické vyšetření
- Literatura
- povinná literatura
- AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
- TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 394 stran. ISBN 9788073673093. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, sebe-zkušenostní cvičení, nácvik komunikačních dovedností.
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení zápočtu je absolvování povinné výuky v plném rozsahu. Závěrečná zkouška - ústní forma.
- Informace učitele
- https://www.muni.cz/o-univerzite/fakulty-a-pracoviste/lekarska-fakulta/110523-ustav-psychologie-a-psychosomatiky/vyuka
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Výuka probíhá blokově. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2023/VLLP7X1