LF:MPDR081 Didaktická propedeutika - Informace o předmětu
MPDR081 Didaktická propedeutika
Lékařská fakultajaro 2001
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Didaktická propedeutika prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (8. semestr - 2 hodiny týdně) Didaktická propedeutika navazuje na pedagogické a psychologické poznatky, které si studenti osvojili v předcházející fázi studia. Vytváří obsahové i metodologické předpoklady pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe. Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní didaktiky v systémových souvislostech výchovně-vzdělávacích jevů a současně položit základy pro úspěšnou vyučovací praxi. Důraz je kladen na interaktivní a komunikační aspekty výchovně-vzdělávací práce, na rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků a na formování celé jejich osobnosti. Studenti jsou podněcováni k tomu, aby byli schopni diferencovat a individualizovat svou práci s žáky a aby byli otevření pro inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky. Studenti si osvojí alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky a k řízení výchovně-vzdělávacího procesu. Studenti se učí chápat základní didaktické situace, vidět je ve vzájemných souvislostech a zvládat elementární didaktické dovednosti. Dílčím záměrem studia je osvojit si tvůrčí přístup k řešení didaktických situací ve školské praxi spolu s metodami učitelovy sebereflexe.
- Osnova
- Základní okruhy:
- Moderní didaktika
- Cíle vzdělávání
- Kurikulum
- Vyučovací proces a jeho fáze
- Výukové metody
- Organizace výuky
- Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti
- Názornost
- Pedagogická komunikace
- Hodnocení a klasifikace
- Moderní média
- Příprava na výuku
- Pozorování, záznam pedagogických situací
- Hospitace, hodnocení
- Závěry z průzkumu ve škole
- LITERATURA:
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1995.
- Kolektiv. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU, 1998.
- MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.
- průcha, J. a kol. Pedagogický slovník. Praha : Portál,1998.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2001, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2001/MPDR081