MPDI101 Pedag.psych.diagnostika

Lékařská fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh
St 12:30–16:00 učebna 60
Předpoklady
MPMV091 Teorie a metod. výchovy && MPPH081 Psychohygiena
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
Cíle předmětu
Obecné otázky pedagogické a psychologické diagnostiky. Metodologické základy pedagogické a psychologické diagnostiky. Etické otázky diagnostiky, možnosti a limity poznávání lidí. Oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky.
Osnova
  • Diagnostika vztahů v rodině. Školní diagnostika - Neúspěšný jedinec či počáteční nezdary dítěte, připravenost pro školní docházku.. Diagnostika žáka, školních podmínek a stylu práce školy. Diagnostika školního (třídního) klimatu. Profesionální orientace.. Metody diagnostikování průběhu a výsledků výchovně vzdělávací práce. Pedagogická diagnostika ve výchovných činnostech. Diagnostika vybraných sociálně negativních jevů. Metody psychodiagnostiky: Psychologické metody a jejich vlastnosti. Přehled. Klinické metody: Pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů. Testové metody:Výkonové testy, testy osobnosti (projektivní, objektivní, dotazníky, posuzovací stupnice). Ukázky práce s vybranými metodami. Sociální, ekonomické a etické aspekty užívání psychologických testů. Psychologický nález – psaní posudků.
Literatura
  • Kohoutek, R. Úvod do psychologie. Metody poznávání osobnosti a duševního zdraví žáka. Brno. PdF MU, 2006.
  • Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 1999.
  • Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001
  • Hintnaus, L. Praxe pedagogické diagnostiky. Čes. Budějovice:PdF JU, 1993.
  • Monatová, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000.
Metody hodnocení
přednáška, kolokvium
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.