LF:MOPP101 Ped.a psych., didaktika optom. - Informace o předmětu
MOPP101 Pedagogika a psychologie, didaktika optometrie
Lékařská fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/0/0. 7 kr. Ukončení: SZk.
- Vyučující
- prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. - Předpoklady
- MOPX0922 Praxe pedagogická II && MPMV091 Teorie a metod. výchovy && MOSD091p Speciální didaktika-předn. && MOSD091c Speciální didaktika-cvičení && MPPA091 Patopsychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Cíle předmětu
- Při zkoušce má student prokázat, že si osvojil stanovené učivo z pedagogických a psychologických disciplín a že je dovede užít při řešení výchovných a vzdělávacích problémů. Cílem didaktické části SZZ je: Cílem přednášky je seznámit studenty se základními didaktickými principy výuky fyziky, se zaměřením na optiku. Po absolvování přednášky by měl student umět: - napsat kvalitní písemnou přípravu na vyučovací hodinu, - správně vést vyučovací hodinu, - zvládnout všechny druhy zkoušek (písemnou, testy,ústní, experimentální)
- Osnova
- Pedagogika 1. Základní rysy výchovy. Funkce výchovy v životě člověka a společnosti. 2. Pedagogika - její předmìt, vznik, prameny, disciplíny a hraniční obory. 3. Význam pedagogického výzkumu a jeho metody. 4. Výchova a vzdělávání, pedagog a vychovávaný jedinec. 5. Cíle výchovy, jejich členění a vymezování. 6. Vývoj, přehled a aplikace pedagogických principù. 7. Dílo a sociálnì pedagogický význam J. A. Komenského. 8. Vybrané pedagogické problémy 17. - 19. století (např. výchova gentlemana J. Locka, volná a přirozená výchova J. J. Rousseaua, koncepce výchovy J. F. Herbarta). 9. Vybrané pedagogické směry 20. století. Pedagogický reformismus. Školy pokusné a alternativní. 10. Hlavní představitelé novodobého českého pedagogického myšlení (G. A. Lindner, T. G. Masaryk, O. Chlup, V. Příhoda ad.). 11. České školství a jeho současné proměny. 12. Správa a samospráva školy i školství v ČR. 13. Vzdělávání, vzdělání, vyučování a učení. Proměny pohledù na vyučování a učení. 14. Cíle vyučování, obsah vyučování. Rámcový vzdělávací program. 15. Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 16. Pedagogická komunikace. 17. Slovní metody výuky. 18. Názorné a pracovní metody výuky. 19. Moderní výukové strategie. 20. Hodnocení, klasifikace – cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. 21. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy). 22. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce; práce žákù ve skupinách. 23. Hodnoty a hodnotová orientace člověka jako součást jeho výchovy. 24. Mravní výchova žákù a studentù – cíle, proces a metody. 25. Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita učitele a vychovatele. 26. Výchovné otázky v alternativním školství. 27. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy. Sebereflexe učitelova výchovného pùsobení. 28. Poruchy chování žákù a možnosti jejich nápravy. 29. Projekt Zdravá škola – Škola podporující zdraví. 30. Podmínky a tendence v utváření vztahù mezi školou a rodinou, učitelem a rodiči žákù. 31. Koncepce globální výchovy. Výchova pro 21. století. Psychologie 1. Předmět psychologie. Hlavní přístupy ke studiu psychiky: biologický (fyziologický), behavioristický, psychodynamický, fenomenologický, humanistický, přístup tvarové psychologie, kognitivní přístup. 2. Cíle psychologie jako vědy. Základní a aplikované psychologické disciplíny.Vztah psychologie k příbuzným vědám. Biologická, sociální a osobní determinovanost psychiky. Periodizace psychického vývoje. 3. Základní metody psychologie. Pozorování, experiment, introspekce. Rozhovor, dotazníky a (sebe)posuzovací škály Rozbor slovních projevů a výsledků činnosti. Standardizované psychodiagnostické metody. Projektivní techniky. Výzkum v psychologii. Metoda korelační. Metoda longitudinální a příčná. Cíle psychologické diagnostiky žáka. 4. Kategorie osobnost v psychologii. Teorie osobnosti. Pojem vědomí v psychologii. Jáství, sebepojetí, sebeobraz. 5. Poznávací procesy. Senzorické procesy, vnímání. Imaginace (představy, fantazie). Pozornost (vymezení, typy, vlastnosti, poruchy). 6. Myšlení a řeč. Myšlenkové operace. Usuzování. Rozhodování. Chápání pojmů a řešení problémů. Konvergentní a divergentní myšlení. Vývoj myšlení a řeči v ontogeneze. Kognitivní styl. Poruchy řeči (poruchy výslovnosti, artikulace, sociálního užití). 7. Schopnosti (klasifikace, vlohy a schopnosti). Kreativita. Inteligence (vymezení, teorie, druhy, její stimulace). Poruchy vývoje intelektových funkcí (intelektová deteriorace, snížená intelektová výkonnost v rámci mentální retardace). 8. Učení a paměť. Druhy učení (habituace, senzibilizace, klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, vtištění, explorační chování, sociální učení). Teorie učení. Zákony učení. Transfer a interference. Druhy paměti (ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá, explicitní vs. implicitní). 9. Emoce a temperament. Aspekty emočních procesů a stavů. Teorie emocí. Klasifikace emocí.Teorie temperamentu. 10. Motivace. Potřeby (teorie, klasifikace), zájmy (klasifikace). Hodnoty, ideály. Motivy (klasifikace). Aspirace, aspirační úroveň. Charakterové vlastnosti, vůle, volní procesy a vlastnosti. Mravní vědomí, morální usuzování. Morálka. 11. Frustrace, frustrační tolerance. Pojem psychická deprivace. Stres. Náročné životní situace. 12. Obecná charakteristika stadií dětství, vývoj rozumově-poznávacích funkcí v dětství a prepubertě (charakteristické změny a kvality čivosti, vnímání, pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení). Vývoj imaginativně-emotivních složek osobnosti (faktory utváření a úroveň sebepojetí a sebehodnocení, emocionalita a mravní vědomí, volní procesy, autoregulace a zájmy). 13. Obecná charakteristika dospívání a úroveň poznávacích procesů dospívajících (charakteristika a srovnání duševních změn v pubertě a adolescenci, úroveň vnímání, pozornosti, paměti, myšlení a tvořivosti). 14. Charakter imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dospívání (emocionalita, vývoj Jáství, sebeuvědomování, sebepojetí, seberealizace, volní procesy). 15. Vnější podmínky jako determinanty vývoje dětí a dospívajících (vliv rodinné atmosféry a jednotlivých členů rodiny, vztahy vrstevníků, působení školy, vlivy mimoškolní, typy rodičovské výchovy a její optimalizace). 16. Psychohygiena učitele a žáka. Kategorie zdraví, adaptace a maladaptace. Syndrom vyhoření. 17. Psychologie poznávací a diagnostické činnosti pedagoga. Metody: pozorování, rozbor výsledků činnosti, rozhovoru. Sociometrie. Psychologická anamnéza. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka. 18. Psychodidaktika. Učení a kognitivní rozvoj (vytváření návyků, osvojování vědomostí a dovedností, “intelektové” učení): vytváření soustav představ a pojmů; učeni se řešení problémů; senzomotorické učení a dovednosti; psychologická problematika strukturování učiva, vyučovacích a učebních strategií. 19. Psychologická podstata a cíl výchovy. Výchova vybraných aspektů osobnosti: formování zájmů, sebehodnocení a sebepojetí. Morální usuzování. Změny osobnosti a převýchova. 20. Psychologické prostředky výchovy. Odměna a trest. Přesvědčování, příklad a ideál, řízení činností vychovávaného. Osobnost pedagoga a jeho pedagogicko-psychologický přístup k vychovávanému. Způsoby výchovy dítěte (žáka). Sebedeterminace a sebevýchova. 21. Jedinec a sociální prostředí. Socializace (smysl, zákonitosti průběhu; změny na úrovni osobnosti). Sociální učení (formy, zákonitosti). 22. Sociální skupina (struktura, dynamika). Klasifikace skupin. Skupinové normy. Struktura pozic a vztahů ve skupině (klasifikace pozic ve skupině a skupinových-týmových rolí). Skupinové klima. Možnosti zkoumání struktury vztahů ve skupině a skupinového klimatu - možnosti využití v pedagogické praxi. Sociální klima školy, sociální klima školní třídy. 23. Sociální poznávání. Zákonitosti percepčních dějů. Charakteristika kultivované sociální percepce. Percepční stereotypy. Možnosti kultivace percepčních dovedností. 24. Sociální komunikace. Komunikační obsahy. Druhy komunikace. Možnosti kultivace komunikačních dovedností. Způsoby analýzy komunikace. 25. Sociální chování. Sociální inteligence a sociální zralost. Sociální kompetence. Sociální rysy a postoje. Interakce. Interakční styl učitele. Náročné sociální situace. Sociální opora. 26. Kognitivní předpoklady školního výkonu. Hlediska při posuzování kognitivních předpokladů, typy laterality a jejich vliv na školní výkon. Leváctví. Osobnostní mimointelektové faktory determinující školní výkon. 27. Psychologické příčiny neadaptivního chování dětí a dospívajících (dificility, poruchy chování, kázeňské nepřizpůsobení). Agresivita a šikana. Delikvence. 28. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání (specifické vývojové poruchy učení): Dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie. Symptomatologie, příčiny, vliv na školní výkon. Možnosti korekce, zásady specifického přístupu učitele a rodiče. 29. Neurotické poruchy u dětí, dospívajících a dospělých. Symptomatologie, příčiny, možnosti psychologického a pedagogického korektivního ovlivnění. 30. Syndrom ADHD. Lehká mozková dysfunkce. Příčiny, symptomatologie, vývoj, vliv na školní výkon, zásady specifického přístupu učitele a rodiče k dítěti s LMD. Organicita v chování, řeči a kresbě. Osnova didaktické části SZZ (otázky pro přípravu): 1. Šíření světla 2. Odraz a lom světla 3. Disperze světla 4. Interference světla 5. Ohyb světla 6. Zrcadla 7. Čočky 8. Optické přístroje 9. Světlo jako elektromagnetické vlnění.
- Literatura
- Lepil. O., Kupka, Z.: Fyzika pro gymnázia – Optika , 1998
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.Podmínkou pro složení SZZ je úspěšné složení všech tří části zkoušky, z nichž se SZZ skládá.
- Informace učitele
- BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosium, 1992. DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Olomouc : UP, 1992. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. GRECMANOVÁ, H.- URBANOVSKÁ, E.- NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : HANEX, 2000. JŮVA, V. sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. JŮVA, V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997. JŮVA, V. sen. Estetická výchova. Vývoj - pojetí - perspektivy. Brno : Paido, 1995. KALHOUS, Z.- OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KOLEKTIV : Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU, 1998. KOLEKTIV: Texty ke studiu otázek výchovy I. Brno : PdF MU, 1993. KOLEKTIV: Texty ke studiu otázek výchovy II. Brno : Paido, 1994. KOLEKTIV AUTORŮ: Kritické životní situace dětí a mladistvých s tělesným a zdravotním postižením. Brno : Paido, 1995. KOMENSKÝ, J. A. Didaktické spisy. Praha : SPN, 1954 a pozdější vydání. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov : Grafotlač, 1996. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1994. MAŇÁK, J. aj. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno : Paido, 2001. MAREŠ, J. - KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. MASARYK, T. G. O škole a vzdělání. Praha : SPN, 1990. MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 1995. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997 PRŮCHA, J.- WALTEROVÁ, E.- MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál 2001. SHEEDYOVÁ-KUREINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha : Portál, 1998. SINGULE, F. - RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha : SPN, 1992. SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno : PdF MU, 1994. STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2004. STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha : Fortuna, 1992. STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998. SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998. SVOBODOVÁ, J. - JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : MU, 1994. ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno : MSD, 2003. ŠIMONÍK, O. Úvod do didaktiky základní školy. Brno : MSD, 2005. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní školní speciální pedagogika. Brno : MSD, 2003. VOCILKA, M. a kol. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha : Tech–Market, 1996. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 1994. Okruhy ke SZZ z psychologie Atkinsonová, R. L. et al. Psychologie. Victoria Publishing, Praha, 1995; Portál, Praha 2003. Benesch, H. et al.: Encyklopedický atlas psychologie. Lidové noviny, Praha 2001. Čačka, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Doplněk, Brno 2000, 2003. Čačka, O. Psychologie vrstev duševního dění a jejich autodiagnostika. Doplněk, Brno 1998, 2000, 2002. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Portál, Praha 2001 DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Portál, Praha 1997 Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J. Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava, 2. vyd. 1990 EYSENCK, M:W:, KEANE, M.T. Kognitivní psychologie. Academia, Praha 2008 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Portál, Praha 1997 HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Portál, Praha 2000 Hewstone, M., Stroebe, W. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Portál, Praha 2006 KASSIN, S.: Psychologie. Computer Press, Brno 2007 KERN, H. a kol. Přehled psychologie. Portál, Praha 1999 KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. CERM, Brno 2003 MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991 MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. H&H, Jinočany 1993 (nebo jiná vydání) Nakonečný, M. Sociální psychologie. Academia, Praha 1999 Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Academia, Praha 2003 Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Portál, Praha 1997 Řezáč, J. Sociální psychologie. Paido, Brno 1998. Říčan, P. Psychologie. Příručka pro studenty. Portál, Praha 2005 Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Portál, Praha 2000 Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.Variabilita a patologie lidské psychiky. Portál, Praha 1999 Lepil. O., Kupka, Z.: Fyzika pro gymnázia – Optika , 1998 Svoboda, E. a kol.: Přehled středoškolské fyziky, 1996 Halliday, D., Resnick, R., Walker, J.: Fyzika, část 4 – Optika a relativita. VUTIUM Brno, 2000
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2009/MOPP101