KBOM Odborný modul I

Lékařská fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0. 20 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA (přednášející)
doc. RNDr. Jiří Dostál, CSc. (přednášející)
RNDr. Hana Paulová, CSc. (přednášející)
prof. MUDr. Vladimír Soška, CSc. (přednášející)
prof. RNDr. Eva Táborská, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Tomandl, Ph.D. (přednášející)
Iva Křípalová (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA
Katedra laboratorních metod – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Gregorovičová
Dodavatelské pracoviště: Katedra laboratorních metod – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent/ka: Zná metabolické procesy základních živin, o klíčových metabolických meziproduktech, zná základní vztahy mezi jednotlivými metabolity, zná základní vztahy v metabolismu nemocí, zná podstatu imunitního systému, umí základy genetiky.
Osnova
  • Ateroskleróza; Diabetes mellitus; GI trakt, játra, pankreas, střevo; Ledviny, funkce, proteinurie; Imunitní systém; Kompartmentace metabolických dějů v buňce; Enzymy - struktura a katalytická funkce, názvy a třídění enzymů ;Obecné principy metabolismu. Biologické oxidace, makroergní sloučeniny; Metabolismus sacharidů; Metabolismus bílkovin a aminokyselin; Metabolismus lipidů; MK, cholesterol, lipoproteiny; Vzájemné vztahy přeměny živin; Barviva; hemoglobin, bilirubin; Biosyntéza a degradace nukleotidů a jejich bází; DNA,RNA; Reaktivní formy kyslíku, oxidační stres, antioxidanty; Vitamíny; Hormony, neurotransmitery a principy jejich účinku; Choroby CNS; mozkomíšní mok; Vnitřní prostředí, voda, ionty, osmol., ABR, plyny; Ledviny, funkce, proteinurie; Specifické bílkoviny; Tumormarkery; nádory; Novorozenecký screening;Vrozené poruchy metabolismu; Vrozené poruchy metabolismu; Endokrinní poruchy; hormony; Kardiologické markery; Kosti (Ca,P,vit.D, markery); Léky (monitorování), drogy; Screening (obecné zás.,příklady);
Výukové metody
Výukové metody teoretické části specializačního vzdělávání jsou primárně zaměřeny na poskytnutí současných poznatků v oblasti řízení a provozu klinických laboratoří s praktickou aplikací klinických, analytických a instrumentálních technologií a postupů. Výstupem z učení je schopnost zdravotního laboranta-specialisty využít nabyté znalosti a vědomosti pro praktickou činnost v laboratorním provozu. Důležitým výstupem je rovněž osvojení si pozitivního a aktivního přístupu k provozním, organizačním a technologickým změnám, které jsou pro obor Klinická biochemie typické. Základní formou výuky je přednáška provázená ppt-prezentacemi a komentovanými videosekvencemi. K probíraným tématům je rovněž vedena řízená diskuse s popisem řešení na mateřských pracovištích. Účastníci mají přístup k e-learningovému kurzu „Likvorologie“, který je součástí stejnojmenného předmětu bakalářského studia oboru Zdravotní laborant na LF MU. V přípravě je podobný formát pro problematiku morfologického vyšetření moče.
Metody hodnocení
Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonu. Průběžné hodnocení školitelem: školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů. Průběžné hodnocení získaných teoretických znalostí je prováděno formou zkušebního testu vždy na začátku následujícího modulu specializačního vzdělávacího programu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.