LF:KBSM Odborný modul III - Informace o předmětu
KBSM Odborný modul III
Lékařská fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0. 20 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Miroslava Beňovská, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Ludmila Bourková (přednášející)
RNDr. Petr Breinek (přednášející)
Mgr. Andrea Brzobohatá, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA (přednášející)
Iva Křípalová (pomocník) - Garance
- doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA
Katedra laboratorních metod – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Gregorovičová
Dodavatelské pracoviště: Katedra laboratorních metod – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Klinická biochemie (program LF, C-CV)
- Zdravotní laborant - Klinická biochemie (program LF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Absolvent/ka: zná preanalytické a postanalytické vlivy na výsledek vyšetření,; zná základní vyšetření moče a močových konkrementů,; zná principy metod pro stanovení bílkovin, nebílkovinných dusíkatých látek, enzymů a izoenzymů, ; biogenních anorganických látek, lipidů, hormonů,; zná laboratorní vyšetření diabetu,; zná laboratorní diagnostiku infarktu myokardu,; zná laboratorní vyšetření u onemocnění jater a žlučových cest a konkrementů,; zná laboratorní vyšetření v gastroenterologii,;; zná cytochemické vyšetření mozkomíšního moku, zná laboratorní ukazatele kostního metabolismu,; zná problematiku vnitřního prostředí a acidobazický metabolismus,; zná monitorování lékové terapie,; zná základy toxikologie,; má základní přehled o cytokinech a mediátorech zánětu,; má přehled o vitamínech a jejich stanovení,; zvládá provedení funkčních a zátěžových testů,; zná laboratorní vyšetření v těhotenství, v dětském věku a ve stáří,; zná kontrolu kvality vyšetření v klinické biochemii.
- Osnova
- Lab. Dg diabetu melitu; Glukóza; HbA1C; Dusíkaté látky nebílkovinné povahy; močovina, kreatinin, kys.močová, amoniak; zkušební test-instrumentální technika; Lab. vyš. v těhotenství; skríning vvv; Principy metod v klinické toxikologii; Lipidy; cholesterol, frakce, triacylglyceroly, lipoprot.; Léky, drogy; Způsoby kalibrace analytických metod; Systém interní a externí kontroly kvality; Chemické a morfologické vyšetření moče; POCT; Punktáty, stolice, sliny; vyhodnocení zkušebního testu společně; Imunochemické metody; komp-nekomp;homog-nehomog….; RIA,IRMA, EIA, MEIA,CMIA,LIA, ILMA,ELISA,FPIA….; Hormony; případná oprava testu; Enzymy, izoenzymy ; ALT, AST, ALP+izo,GGT,AMS,CK+izo,CKMB-mass; LD, LD-izo; LPS, cholinesteráza; Tumormarkery; KB anemických stavů, metabol. Fe; metody; Ionty (Na,K,Cl) Ca,Mg, P, Fe; stop. prvky odkaz na AAS; Bilirubin, Hemoglobin, porfyriny; Bílkoviny, Specifické bílkoviny; Kardiomarkery; Principy suché chemie; Analytické znaky laboratorní metody; Etanol, laktát; Sérové indexy; Parametry metod automatické spektrofotometrické analýzy
- Výukové metody
- Výukové metody teoretické části specializačního vzdělávání jsou primárně zaměřeny na poskytnutí současných poznatků v oblasti řízení a provozu klinických laboratoří s praktickou aplikací klinických, analytických a instrumentálních technologií a postupů. Výstupem z učení je schopnost zdravotního laboranta-specialisty využít nabyté znalosti a vědomosti pro praktickou činnost v laboratorním provozu. Důležitým výstupem je rovněž osvojení si pozitivního a aktivního přístupu k provozním, organizačním a technologickým změnám, které jsou pro obor Klinická biochemie typické. Základní formou výuky je přednáška provázená ppt-prezentacemi a komentovanými videosekvencemi. K probíraným tématům je rovněž vedena řízená diskuse s popisem řešení na mateřských pracovištích. Účastníci mají přístup k e-learningovému kurzu „Likvorologie“, který je součástí stejnojmenného předmětu bakalářského studia oboru Zdravotní laborant na LF MU. V přípravě je podobný formát pro problematiku morfologického vyšetření moče.
- Metody hodnocení
- Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonu. Průběžné hodnocení školitelem: školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů. Průběžné hodnocení získaných teoretických znalostí je prováděno formou zkušebního testu vždy na začátku následujícího modulu specializačního vzdělávacího programu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2014/KBSM