BAVP021p Vývojová psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2015
Rozsah
celkem 3. 1 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Gynekologicko-porodnická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště reprodukční medicíny – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Gynekologicko-porodnická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště reprodukční medicíny – Lékařská fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle jsou: porozumění a osvojení si teoreticko-metodologickcých koncepcí vývojové psychologie ve vztahu k oboru porodní asistence, hlubší porozumění a osvojení si důležitých metod, pojmů a teorií, které se především vztahují k ranému věku dětí, na základě osvojených znalostí hlouběji pochopit specifika raného věku dětí.
Osnova
  • Vývojová psychologie-základní pojmy-fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývoj, vývojové stádium, vývojová krize,činiteké duševního vývoje, kritické senzitivní období. Vávojové teorie- psychodynamické, psychosexuální, psychosociální stupně vývoje, kognitivní teorie vývoje, teorie připoutání (attachment), subjektivní pohoda (well-being). Charakteristika období z hlediska kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje -prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí, předškolení a mladší školní věk, adolescence-časná, střední, pozdní, dospělost, stárnutí a stáří.
Literatura
  • Vývojová psychologie:PSY 03: soubor textů pro kombinované studium podzimní semestr 2002. I.Edited by Eva Pavlíková-Lenka Lacinová v Brně. Fakulta sociálních studií MU, 2002. 1 sv.
  • Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Edited by Josef Langmeier. Vyd. 2.,dopl. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. ISBN 8020100987.
  • Vágnerová,Marie. Vývojová psychologie.Vyd. 1. v Praze:Univerzita Karlova v Praze, nakl. Karolinum, 2005.467 s. ISBN 8024609568.
  • Vývojová psychologie:dětství,dospělost,stáří. Edited by Marie Vágnerová.1.vyd. Praha:Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
  • Vymětal, Ja. Lékařská psychologie. 3.aktualiz. vyd. Praha:Portál, 2003.397 s. ISBN 80-7178-740-X.
  • Langmeier, Josef a Dana Krejčířová. Vývojová psychologie. 2. aktualiz.vyd. Praha: Grada, 2006.368 s. ISBN 80-247-1284-9.
  • Novotná, Lenka, Miloslava Hříchová a Jana Miňhová. Vývojová psychologie. 3.vyd. Plzeň. Západočeská univerzita v Plzni, 2004.82 s.ISNB 80-7043-281-0.
Výukové metody
Typ výuky-přednáška 1 hod., cvičení 1 hod. Požadavky k ukončení cvičení, forma ukončení zápočet. Aktivní 80% účast ve výuce, prezentace vlastní osoby studenta(představení se-anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření, koníčky, práce se skupinou). Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, ve skupinách.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení přednášky-bude zadáno vypracování písemné práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastních) dle daných požadavků. Forma zkoušky-předmět je zakončen kolokviem, který má písemnou podobu. Výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů. Minimální počet bodů je 20.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016.