LF:KBOM Odborný modul I - Course Information
KBOM Odborný modul I
Faculty of MedicineSpring 2016
- Extent and Intensity
- 0/0. 20 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MUDr. Zdeňka Čermáková, Ph.D. (lecturer)
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA (lecturer)
doc. RNDr. Jiří Dostál, CSc. (lecturer)
prof. MUDr. Jiří Litzman, CSc. (lecturer)
RNDr. Hana Paulová, CSc. (lecturer)
prof. MUDr. Vladimír Soška, CSc. (lecturer)
prof. RNDr. Eva Táborská, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Josef Tomandl, Ph.D. (lecturer)
Iva Křípalová (assistant) - Guaranteed by
- doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA
Department of Laboratory Methods – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine
Contact Person: Michaela Gregorovičová
Supplier department: Department of Laboratory Methods – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Clinical Biochemistry (programme LF, C-CV)
- Laboratory Assistant - Clinical Biochemistry (programme LF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Absolvent/ka: Zná metabolické procesy základních živin, o klíčových metabolických meziproduktech, zná základní vztahy mezi jednotlivými metabolity, zná základní vztahy v metabolismu nemocí, zná podstatu imunitního systému, umí základy genetiky.
- Syllabus (in Czech)
- Ateroskleróza; Diabetes mellitus; GI trakt, játra, pankreas, střevo; Ledviny, funkce, proteinurie; Imunitní systém; Kompartmentace metabolických dějů v buňce; Enzymy - struktura a katalytická funkce, názvy a třídění enzymů ;Obecné principy metabolismu. Biologické oxidace, makroergní sloučeniny; Metabolismus sacharidů; Metabolismus bílkovin a aminokyselin; Metabolismus lipidů; MK, cholesterol, lipoproteiny; Vzájemné vztahy přeměny živin; Barviva; hemoglobin, bilirubin; Biosyntéza a degradace nukleotidů a jejich bází; DNA,RNA; Reaktivní formy kyslíku, oxidační stres, antioxidanty; Vitamíny; Hormony, neurotransmitery a principy jejich účinku; Choroby CNS; mozkomíšní mok; Vnitřní prostředí, voda, ionty, osmol., ABR, plyny; Ledviny, funkce, proteinurie; Specifické bílkoviny; Tumormarkery; nádory; Novorozenecký screening;Vrozené poruchy metabolismu; Vrozené poruchy metabolismu; Endokrinní poruchy; hormony; Kardiologické markery; Kosti (Ca,P,vit.D, markery); Léky (monitorování), drogy; Screening (obecné zás.,příklady);
- Teaching methods (in Czech)
- Výukové metody teoretické části specializačního vzdělávání jsou primárně zaměřeny na poskytnutí současných poznatků v oblasti řízení a provozu klinických laboratoří s praktickou aplikací klinických, analytických a instrumentálních technologií a postupů. Výstupem z učení je schopnost zdravotního laboranta-specialisty využít nabyté znalosti a vědomosti pro praktickou činnost v laboratorním provozu. Důležitým výstupem je rovněž osvojení si pozitivního a aktivního přístupu k provozním, organizačním a technologickým změnám, které jsou pro obor Klinická biochemie typické. Základní formou výuky je přednáška provázená ppt-prezentacemi a komentovanými videosekvencemi. K probíraným tématům je rovněž vedena řízená diskuse s popisem řešení na mateřských pracovištích. Účastníci mají přístup k e-learningovému kurzu „Likvorologie“, který je součástí stejnojmenného předmětu bakalářského studia oboru Zdravotní laborant na LF MU. V přípravě je podobný formát pro problematiku morfologického vyšetření moče.
- Assessment methods (in Czech)
- Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonu. Průběžné hodnocení školitelem: školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů. Průběžné hodnocení získaných teoretických znalostí je prováděno formou zkušebního testu vždy na začátku následujícího modulu specializačního vzdělávacího programu.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2016/KBOM