BDPG041 Edukace v práci sestry

Lékařská fakulta
jaro 2017
Rozsah
12/0/0. 12 celkem. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Igor Kuba (pomocník)
Garance
PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Tereza Polzer, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 29. 5. 12:00–13:40 B11/327, St 31. 5. 10:10–11:50 B11/327
Předpoklady
BDSI011 Sociální interakce
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Edukace v ošetřovatelství je aplikovaný obor ošetřovatelství, který se zabývá výchovou a vzděláváním pacientů, ale i zdravé populace. Předmět využívá poznatky a principy pedagogiky, navazuje na poznatky z předmětů Psychologie a zdravotnická psychologie, Sociální interakce, Ošetřovatelství, Psychoterapie a aplikovaná psychologie. Mezioborové poznatky studenti aplikují v klinické praxi v rámci poskytování komplexní ošetřovatelské péče. Studenti budou schopni po absolvování předmětu Edukace v práci sestry: - ovládat odbornou terminologii - orientovat se v související odborné literatuře (např. pedagogiky, psychologie apod.) - identifikovat problémy pacientů a na jejich základě formulovat ošetřovatelskou diagnózu v rámci edukačního procesu - definovat požadavky na účelnou a holistickou ošetřovatelskou péči - poskytovat efektivní edukaci pacientům, jejich blízkým, nebo zdravým jedincům. V rámci modelových situací si studenti procvičí principy edukačního procesu na základě kterého budou schopni komplexně a všestranně pohlížet na jevy ve vztahu k pedagogice, psychologii, ošetřovatelství a medicíně. Získané teoretické znalosti bude student schopen prakticky aplikovat při poskytování ošetřovatelské péče.
Osnova
  • Přednášky: Pedagogika jako věda - vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru; základní terminologie – edukátor, edukace, edukant, edukační proces). Principy učení, učební styly, pedagogická diagnostika Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu. Specifika přístupu v edukačním procesu u osob se znevýhodněním. Zvláštnosti edukace u jednotlivých věkových kategorií. Formy edukace. Metody edukace. Učební pomůcky a didaktická technika. Didaktické zásady. faktory ovlivňující edukační proces. Bariéry při edukaci. Osobnost edukátora. Edukační proces. Vymezení a formulace edukačních cílů obecně, jejich aplikace v práci všeobecné sestry. Projektování a hodnocení edukačního procesu. Sebereflexe v edukačním procesu. Dokumentace edukačního procesu v podmínkách zdravotnického zařízení. Využití edukačních standardů v práci zdravotníka. Prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
    doporučená literatura
  • NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010. s. 260. ISBN 978-80-8063-321-9.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 9788073676841. info
  • MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 9788080633264. info
  • KOZIEROVÁ, B., G. ERBOVÁ a R. OLIVIEROVÁ. Ošetrovatelstvo I. a II. díl. Martin: Osveta, 1995. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 271 s. ISBN 9788073675677. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 135 stran. ISBN 9788024725802. URL info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 9788073674168. info
  • VLČKOVÁ, Kateřina a Radek POSPÍŠIL. Moderní pedagogika. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISSN 1802-128X. URL info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. Druhé, prepracované a dopl. Martin: Osveta, 2005, 117 stran. ISBN 808063193X. info
  • PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
  • BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 122 s. ISBN 80-7013-251-5. info
Výukové metody
přednášky - skupinová práce a diskuse - problem based metody - praktické demonstrování a procvičení modelových situacích
Metody hodnocení
Aktivní účast ve cvičení (omluvená absence 1x/semestr tj. 2 vyučovací hodiny). Zpracování seminární práce s edukační problematikou (pacienta event. rodinného příslušníka), nejpozději dva dny před termínem zkoušky vložit seminární práci do odevzdávárny předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou z obsahu předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.