LF:MIED021p Edukace v intenzivní péči-př - Informace o předmětu
MIED021p Edukace v práci sestry v intenzivní péči - přednáška
Lékařská fakultajaro 2017
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Polzer, DiS. (pomocník) - Garance
- Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Tereza Polzer, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 21. 2. až Út 25. 4. Út 9:00–11:30 F01B1/528
- Předpoklady
- MIDI011p Didaktika interakce v int.-př && MIDI011s Didaktika interakce v int.-sem || MIDI011c Didaktika interakce v int.-sem
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Intenzivní péče (program LF, N-SZ)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytne poznatky z oboru pedagogiky a andragogiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech z pedagogiky a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u klientů, rodiny a spolupracovníků.
Student bude aktivně zapojen do edukačního procesu a bude mít možnost procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací. Při výuce budou využívány mezioborové vztahy. - Výstupy z učení
- Student dokáže popsat, vysvětlit, charakterizovat základní pedagogické pojmy, fáze edukačního procesu. Popsat a odůvodnit zvláštnosti edukace v intenzivní péči vzhledem k jednotlivým fázím edukačního procesu, individuálním a věkovým zvláštnostem, fázi onemocnění. Studující dokáže vysvětlit pojem adherence a complianc v intenzivní péči.
- Osnova
- Pedagogika jako věda (vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru, základní pojmy).Zákonitosti a druhy učení, učební styly, pedagogická diagnostika. Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu, faktory ovlivňující tento proces. Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika, sestavování edukačních plánů s přihlédnutím na specifika intenzivní péče. Realizace edukačního procesu v podmínkách intenzivní medicíny. Dokumentace v edukačním procesu, hodnocení edukačního procesu. Osobnost edukátora. Edukační standardy. Studijní opory pro laickou a odbornou veřejnost, tvorby studijních textů. Edukační programy v EU a v ČR. Edukační mapy. Zdravotní gramotnost. Complianc, adherence.
- Literatura
- povinná literatura
- DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9. info
- GLADKIJ, Ivan. Management ve zdravotnictví. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xii, 380. ISBN 8072269968. info
- HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 231 s. ISBN 8071848417. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- KRISTOVÁ, Jarmila a Zuzana TOMAŠKOVÁ. Komunikácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2002, 164 s. ISBN 8080631077. info
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publisching, a. s., 2010, 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Praha: Codex, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
- PALÁN, Zdeněk. Výkladový slovník : lidské zdroje (Variant.) : Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. info
- POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. první. Brno: NCO NZO, 2006, 86 s. ISBN 80-7013-440-2. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
- ŠVEC, Š. – GAVORA, P. Jazyk vied o výchove. 1. vyd. Bratislava: Filozofická fakulta UK, 2002. 120 s. ISBN 80-968564-9-9.
- TOMANOVÁ, D. Dovednost projektovat program pro determinovanou uživatelskou skupinu. In: Multioborová, interdisciplinární a mezinárodní kooperace v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2002. s. 354 – 359. ISBN 1211-4669
- VONDRÁČEK, Lubomír a Vlasta WIRTHOVÁ. Sestra a její dokumentace : návod pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 88 s. ISBN 9788024727639. info
- VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
- ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuze
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Podmínkou jejího splnění je 100% účast na cvičeních, vypracování a prezentace seminární edukační práce z oblasti intenzivní medicíny včetně vypravování informačního materiálu.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2017/MIED021p