LF:VLKM0611c Komunikace a sebezkušen-cvič. - Informace o předmětu
VLKM0611c Komunikace a sebezkušenost - cvičení
Lékařská fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Jahnová (cvičící) - Garance
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- St 17:30–19:10 F01B1/509, Čt 17:10–18:50 F01B1/509
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VLKM0611c/31: Po 27. 3. až Ne 28. 5. Čt 16:30–19:00 F01B1/509
VLKM0611c/32: Po 27. 3. až Ne 28. 5. Čt 16:30–19:00 F01B1/509
VLKM0611c/33: Po 27. 3. až Ne 28. 5. Čt 16:30–19:00 F01B1/509
VLKM0611c/34: Po 27. 3. až Ne 28. 5. St 16:30–19:00 F01B1/509
VLKM0611c/35: Po 27. 3. až Ne 28. 5. St 16:30–19:00 F01B1/509 - Předpoklady
- VSPO011p První pomoc - přednáška && VSET021 Lékařská etika I
Lectures are only in the Czech language. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150 - Mateřské obory/plány
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Cíle předmětu
- - Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení) - Nácvik základních relaxačních technik - Výstupy z učení
- - Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru - Osnova
- - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
- - Vnější a vnitřní sebe-podpora
- - Autogenní tréning
- - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
- - Existenciální témata v medicíně
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
- - Přenos a protipřenos
- - Ego obranné mechanismy
- - Supervize v medicíně
- - Týmová supervize
- Literatura
- povinná literatura
- AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- Výukové metody
- Interaktivní cvičení a supervize.
- Metody hodnocení
- Pro udělení zápočtu je nutné absolvování výuky v plném rozsahu.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2017/VLKM0611c