LF:VSLP7X1a Lék. psychol. a psychosom.-cv. - Informace o předmětu
VSLP7X1a Lékařská psychologie a psychosomatika - cvičení
Lékařská fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Komárková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Hana Neudertová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Rosi (cvičící)
PhDr. Jana Severová, CSc. (cvičící)
Mgr. Lucie Strachotová (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (cvičící)
Vlasta Břicháčková (pomocník) - Garance
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Lékařská fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VSLP7X1a/09: Po 20. 3. až Pá 24. 3. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/10: Po 6. 3. až Pá 10. 3. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/11: Po 20. 2. až Pá 24. 2. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/12: Po 29. 5. až Pá 2. 6. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/15: Po 17. 4. až Pá 21. 4. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/16: Po 3. 4. až Pá 7. 4. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/30: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VSLP7X1a/31: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VSLP7X1a/32: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VSLP7X1a/33: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VSLP7X1a/34: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Předpoklady
- VSNV041p Neurovědy - přednáška && VSPF0622c Patol. fyziologie II - cvičení && ( VLCP0622c Chir.propedeutika II - cvič. || STCP0622c Chir.propedeutika II - c ) && VSIP0622c Interní propedeutika II -cvič. && VLFA0621c Farmakologie I - cvičení
Výuka je v českém jazyce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL)
- Cíle předmětu
- - Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení) - Nácvik základních relaxačních technik - Výstupy z učení
- - Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru - Osnova
- - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
- - Vnější a vnitřní sebe-podpora
- - Autogenní tréning
- - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
- - Existenciální témata v medicíně
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
- - Přenos a protipřenos
- - Ego obranné mechanismy
- - Supervize v medicíně
- - Týmová supervize
- Literatura
- povinná literatura
- AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
- TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 394 stran. ISBN 9788073673093. info
- Výukové metody
- Interaktivní cvičení a supervize.
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení zápočtu je absolvování povinné výuky v plném rozsahu.
- Informace učitele
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Výuka probíhá blokově.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2017/VSLP7X1a