MPPH081s Psychologie zdraví - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 15. 1 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 16:40–18:20 učebna 35
Předpoklady
MPPO071 Psychologie osobnosti
MPPO071
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu “plné tělesné, psychické a sociální pohody” z psychologického aspektu. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
Výstupy z učení
student po ukončení předmětu:
- bude znát základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny.
- bude znát teoretické informace a praktické dovednosti pro zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
Osnova
  • Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ. Definování kategorií zdraví. Prevence. Výkonnost, práceschopnost a únava. Psychohygiena odpočinku. Relaxace a rekreace. Průběh výkonnosti. Biorytmicita. Křivky výkonnosti. Optimalizace školního rozvrhu. Psychohygiena volného času. Hra a relaxace. Psychohygiena spánku. Imaginace a relaxace. Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii.. Koncepce stresu a jeho teorie. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres. Náročné životní situace a jejich zvládání. Coping-proces. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh. Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Prevence neuróz. Psychologie zdraví, psychohygiena a psychoterapie. Psychoterapie a výchova. Psychagogika. Psychohygiena učení. Přetěžování ve škole. Tréma. Úloha fyzikálních podmínek prostředí. Samoučení. Sebevýchova. Self-management. Kvalita života a životní styl. Psychické mechanismy závislosti. Osobnost toxikomana. Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. Optimální komunikace. Sociální opora. Relaxační techniky a antistresové programy, jejich principy, klasifikace a teoretická východiska. Rozvoj osobnosti, osobnostní růst. Flow. Well-being. Fitness. Wellness. Optimismus. Sebepoznání a self-esteem. Zdraví a spiritualita. Zrání osobnosti. Perspektivy psychologie zdraví a psychohygieny. Škola a podpora zdraví. Úskalí psychohygieny.
Literatura
  • BLAHUTKOVÁ, Marie, Eva MATĚJKOVÁ a Lucie BRŮŽKOVÁ. Psychologie zdraví pro studenty bakalářských a magisterských oborů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 128 s. ISBN 978-80-210-5417-2. info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Management osobního rozvoje : duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2009, 359 s. ISBN 9788072611980. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál, 2003, 279 stran. ISBN 8071787744. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vydání 1. Praha: Grada, 2002, 198 stran. ISBN 8024701790. info
  • SCHREIBER, Vratislav. Lidský stres. Illustrated by Jaroslav Plesl. 2., upr. vyd. Praha: Academia, 2000, 106 s. ISBN 8020002405. info
  • MÍČEK, Libor a Vladimir ZEMAN. Ucitel a stres - II. rizsirene vydani. In Ucitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
Výukové metody
Seminář - aktivní účast na semináři, skupinová diskuse, seminární práce
Metody hodnocení
Zápočet – za splněné úkoly semináře
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.