MIKED021p Edukace v práci sestry v intenzivní péči - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2019
Rozsah
0.7/0/0. 10. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 28. 2. 8:00–9:40 F01B1/309, Čt 14. 3. 9:50–11:30 F01B1/309, Čt 28. 3. 9:50–11:30 F01B1/309, Čt 11. 4. 9:50–11:30 F01B1/309, Čt 25. 4. 9:50–11:30 F01B1/309
Předpoklady
MIKDI011p Didaktika interakce v IP-př. && MIKDI011c Didaktika interakce v IP-sem. || MIKDI011s Didaktika interakce v IP-sem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - realizovat edukaci v rámci poskytované ošetřovatelské péče v intenzivní péči.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - používat zásady vzdělávání dospělých při své práci; - orientovat se v problematice edukace pacientů na pracovištích intenzivní péče; - identifikovat potřeby edukantů; - identifikovat bariéry v edukačním procesu; - respektovat specifické zvláštnosti edukantů s ohledem na diagnózu, fázi nemoci, věk, handicap apod.; - navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, příp. rodinných příslušníků a jiných osob; - připravovat edukační materiály.
Osnova
  • Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Osobnost edukátora. Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika. Sestavování edukačních plánů s přihlédnutím na specifika intenzivní péče. Realizace a hodnocení edukačního procesu v podmínkách intenzivní medicíny. Dokumentace v edukačním procesu. Edukační materiály. Zdravotní gramotnost, compliance, adherence.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publisching, a. s., 2010, 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2. info
    doporučená literatura
  • NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. první. Martin: Osveta, 2010. s. 195-212, 24 s. ISBN 978-80-8063-321-9
  • SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén, 2012, 63 stran. ISBN 9788072628452. info
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 9788073676841. info
  • MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 9788080633264. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 9788024725802. URL info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. info
  • DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. Druhé, prepracované a dopl. Martin: Osveta, 2005, 117 stran. ISBN 808063193X. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
  • PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
  • BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC. Zdravotník lektorem. Vyd. 1. Brno: IVPZ, 1997, 122 s. ISBN 8070132515. info
Výukové metody
přednáška, diskuze, modelové situace
Metody hodnocení
Podmínky ukončení předmětu: • aktivní účast studentů ve výuce • studenti vypracují seminární práci s edukační problematikou vztahující se k intenzivní péči (podrobnosti budou sděleny ve výuce, formální náležitosti seminární práce jsou vloženy do studijních materiálů předmětu v IS MU). Nejpozději dva dny před termínem zkoušky vloží seminární práci do odevzdávárny IS MU (seminární práce bude podrobena kontrole podobnosti); • předmět je ukončen ústní zkouškou z obsahu předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.