LF:BVSC021p Sociologie a soc. psych. - př. - Informace o předmětu
BVSC021p Sociologie a sociální psychologie - přednáška
Lékařská fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 30. 1 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
Vlasta Břicháčková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 7:00–8:50 B11/234, kromě Út 21. 4., kromě Út 28. 4., kromě Út 5. 5., kromě Út 12. 5., kromě Út 26. 5.
- Předpoklady
- Výuka je v českém jazyce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční terapeut (program LF, B-SZ) (2)
- Nutriční terapie (program LF, B-NUT)
- Cíle předmětu
- Předmět sociální psychologie a sociologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychologické aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života. V rámci sociologie se studenti seznámení s nejtíživějšími problémy člověka v oblasti zdravotní a sociální, jejich historií a současným stavem poznání a řešení.
- Výstupy z učení
- Studenti se budou po ukončení předmětu:
- orientovat v aktuálních problémech, které mohou pozorovat u pacientů během své praxe.
- Naučí se je rozeznávat a zacházet s nimi. - Osnova
- Rodina a její problémy - vznik, zachování, rozvod. Násilí v rodině a společnosti - šikana ve škole, manželství a profesi. Toxikomanie. Poruchy příjmu potravy. Pohybový a estetický handicap. Organické postižení CNDS. Mentální postižení. Postižení smyslové. Psychosomaticka v dětství a dospělosti - dýchání, kardivaskulární potíže, vertebrogenní bolest, trávení a pod.
- Literatura
- doporučená literatura
- KURTZ, Lisa A. Hry pro rozvoj psychomotoriky : pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 149 stran. ISBN 9788026208006. info
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
- ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. ISBN 8020101314. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, sebe-zkušenostní cvičení, nácvik komunikačních dovedností.
- Metody hodnocení
- Pro kolokvium je nutné absolvování výuky v plném rozsahu. Kolokvium probíhá formou písemného testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2020/BVSC021p