BZED021p Edukace a přednášková činnost - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/0/0. 14. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Michal Pospíšil (přednášející)
Garance
Mgr. Michal Pospíšil
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Kaderková, MBA
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 20. 2. 11:00–13:30 348A, Čt 27. 2. 11:00–13:30 348A, Čt 5. 3. 11:00–14:20 348A
Předpoklady
BZPR011p První pomoc - přednáška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoretický. Jeho hlavním cílem je formovat vztah záchranáře k povolání a rozvíjet jeho odborné kompetence především v oblasti preventivní činnosti, edukace a výuky laické veřejnosti.
Výstupy z učení
Student bude schopen: - objasnit základní informace o významu a cílech edukačního procesu, a základní pojmy;
- vysvětlit vztah a význam výchovy a vzdělávání - edukace - pro profesi;
- vysvětlit rámec pro tvorbu a prezentaci výchovně-vzdělávacího projektu a edukačního plánu;
- vyhodnotit edukační potřebu;
- charakterizovat subjekt edukace a dovednosti edukátora (vč. práce s informacemi).
Osnova
  • - historická východiska a osobnosti výchovně vzdělávacího procesu;
  • - pedagogika jako věda o edukaci a její vztah k profesi;
  • - edukační realita (základní pojmy, vztahy a kategorie);
  • - edukační proces (průběh, etapy, cíle, obsah, složky, podmínky, prostředky, formy a metody);
  • - edukační výchovně -vzdělávací projekt – metodologie (výběr problému a jeho metaanalýza, práce s informačními zdroji, analýza subjektu, cíle, struktura, evaluace);
  • - subjekt edukace;
  • - osobnost edukátora, charakteristiky a dovednosti;
  • - edukace zprostředkovaná médiem;
  • - komunikace v edukačním procesu (zásady komunikace a prezentace, podpora aktivního učení a kritického myšlení);
  • - zásady tvorby recenzí pedagogických publikací.
Literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
  • KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 200 stran. ISBN 9788074646300. info
  • VAŘEJKOVÁ, Zuzana. Edukace matek v péči o dítě. LIFELONG LEARNING - celoživotní vzdělávání. Brno: Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání, 2013, roč. 3, č. 3, s. 77-90, 27 s. ISSN 1804-526X. info
  • ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 3., doplněné vydání. Praha: Grada, 2009, 141 stran. ISBN 9788024729657. URL info
  • NÖLLKE, Claudia. Umění prezentace : jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, 2003, 111 s. ISBN 8024790572. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
Výukové metody
Přednáška, audiovizuální prezentace, diskuze.
Metody hodnocení
Hodnocení: kolokvium vytvoření a prezentace projektu, recenze pedagogické publikace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.