LF:MNKO1022p Komunikace II - př. - Informace o předmětu
MNKO1022p Komunikace a edukace ve výživě II - přednáška
Lékařská fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Suchodolová (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
MVDr. Halina Matějová (přednášející)
Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Veronika Suchodolová
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 13:00–16:20 A21/108
- Předpoklady
- MNKO0921c Komunikace I -cv.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Cíle předmětu
- Předmět studenty seznamuje s problematikou komunikace ve výživě tak, aby si osvojili základní dovednosti správného šíření informací o výživě pro jednotlivce či populační skupinu. Důraz je kladen na specifika komunikace a edukace jednotlivých skupin - dětí, dospělých, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Součástí předmětu je teoretický základ publikační činnosti nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost a nácvik předávání informací o výživě v různých médiích.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka: -ovládá základní principy sociálního marketinku -provede kritickou analýzu výzkumných i popularizačních článků -dokáže pracovat s reklamou, výživovými mýty, hoaxovými zprávami v souvislostech s vědecky podloženými informacemi -vytvoří popularizační i odborný článek -zvolí vhodné formy komunikace ve zdravotnickém zařízení -navrhne vhodné formy edukace dle cíle, cílové skupiny a podmínek
- Osnova
- 1.Základy sociálního marketinku. 2.Reklama versus výživová doporučení, účinná výživová edukace. 3.Práce s mýty o výživě, hoaxovými zprávami, kritické čtení. 4.Popularizace vědy, nutriční terapeut v médiích, odpovědi na otázky pro laiky, odborníky. 5.Nutriční terapeut na trhu práce, sebeprezentace. 6.Kodex nutričního terapeuta. Možnosti edukace v poradnách, problematika názorového střetu, specifika pojetí výživy a výživových doporučeních. 7.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních I - komunikace ve zdravotnickém týmu. 8.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních II - komunikace s pacientem u lůžka, s klientem v poradně. 9.Projekty podpory zdraví regionální, celorepublikové či mezinárodní úrovně (z pohledu edukace a komunikace), příprava metodiky z oblasti správné výživy. 10.Tvorba odborných i populárních článku a sdělení o výživě.
- Literatura
- HOLLI, Betsy B. Communication and education skills for dietetics professionals. Edited by Betsy B. Holli. 5th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009, xiv, 396. ISBN 9780781774345. info
- LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 141 s. ISBN 80-7178-048-0. info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- kolokvium, závěrečný projekt, publikace, prezentace Kolokvium po absolvování přednášek. Je nutná účast na 90% vyučovacích hodin, aktivní účast na výuce i diskusi.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2020/MNKO1022p