BSAP0422c Psychoterapie a aplikovaná psychologie - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/15/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Milena Blažková (cvičící)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Barbora Kóša (cvičící)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Strašák (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 3. 3. 14:00–15:40 F01B1/521, St 10. 3. 14:00–15:40 F01B1/521, St 17. 3. 14:00–15:40 F01B1/521, St 24. 3. 14:00–15:40 F01B1/521, St 31. 3. 14:00–15:40 F01B1/521, St 7. 4. 14:00–15:40 F01B1/521, St 14. 4. 14:00–15:40 F01B1/521, St 21. 4. 14:00–15:40 F01B1/521, St 28. 4. 14:00–15:40 F01B1/521, St 5. 5. 14:00–15:40 F01B1/521, St 12. 5. 14:00–15:40 F01B1/521, St 19. 5. 14:00–15:40 F01B1/521, St 26. 5. 14:00–15:40 F01B1/521, St 2. 6. 14:00–15:40 F01B1/521, St 9. 6. 14:00–15:40 F01B1/521
Předpoklady
BZPS0121p Psychol.a zdr.psych -př. || BSPS0121p Psychol.a zdr.psych -př.
Lectures are only in the Czech language.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení) - Nácvik základních relaxačních technik
Výstupy z učení
- Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru
Osnova
  • - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
  • - Vnější a vnitřní sebe-podpora
  • - Autogenní tréning
  • - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
  • - Existenciální témata v medicíně
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
  • - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
  • - Vedení klinického rozhovoru
  • - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
  • - Přenos a protipřenos
  • - Ego obranné mechanismy
  • - Supervize v medicíně
  • - Týmová supervize
Literatura
    povinná literatura
  • AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
Výukové metody
Interaktivní cvičení a supervize.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu je nutné absolvování výuky v plném rozsahu. Zápočet probíhá ústní formou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.