LF:aBFMT0454 Metodika těl. výchovy IV - cv. - Informace o předmětu
aBFMT0454 Metodika tělesné výchovy IV - cvičení
Lékařská fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ľubica Olšáková (cvičící), prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc. (zástupce)
- Garance
- prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc.
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Leona Dunklerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- St 3. 3. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 10. 3. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 17. 3. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 24. 3. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 31. 3. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 7. 4. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 14. 4. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 21. 4. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 28. 4. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 5. 5. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 12. 5. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 19. 5. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 26. 5. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 2. 6. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB, St 9. 6. 7:00–8:40 Katedra fyzioterapie a RHB
- Předpoklady
- aBFMT0353 Metodika těl. výchovy III
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (angl.) (program LF, B-SZ)
- Physiotherapy (program LF, B-PHYSI)
- Cíle předmětu
- The main aim of this subject – practise, is to familiarize with basic methodology of motor abilities and skills development with the inclusion of testing in water environment. Succesful graduate student will be able to prepare, realize and evaluate exercise unit in swimming pools. Students will familiarize with basic methodic consecutions in motor education of four basic strokes - crawl, breaststroke, backstroke and butterfly and its impact on human locomotor system. They will also gain experience with leading exercise units for healthy, disabled and handicaped individuals. All graduate students will be able to help an exhausted swimmer effectively and to save drowning individuals safely.
- Výstupy z učení
- Student will be able to apply:
- basic methodology of development of physical abilities and skills, including their testing in the aquatic environment
- exercise training unit in the pool and prepare for it, objectively evaluate its results
- Basic methodical series of training of individual swimming styles and their impact on the motive system
- practical experience with the management of the exercise unit of healthy, disabled and disabled people in the pool
- helping tired swimmers and rescue breathing while observing the principles of maintaining their own safety - Osnova
- Introduction to practical education, conditions for credit obtainment, safety instructions for classes of Methodology of physical eduaction Methodics of physical exercises in water environment for healthy individuals. Methodics of physical exercises – aquaerobic, aquastepaerobic, aquajogging like exercises. Methodics of physical exercises in water environment for disabled and handicaped individuals. Basic methodic consecutions in motor education of free style Basic methodic consecutions in motor education of breaststroke Basic methodic consecutions in motor education of backstroke Basic methodic consecutions in motor education of butterfly Methodic basics of water sports, games and activities. Aid to an exhausted swimmer. Rescue of drowning individuals.
- Literatura
- VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80-7315-033-6)
- HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80-210-1525-X)
- APPELT, K. et al: Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80-7033-011-2)
- NOVÁČEK, V., MUŽÍK, V., KOPŘIVOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2001 (ISBN 80-210-2642-1)
- DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80-7033-928-4)
- RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s.
- Motyčka, J. et al. TEORIE PLAVECKÝCH SPORTŮ, PdF MU, Brno, 2001
- APPELT, K., LIBRA, M.: Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80-7184-714-3)
- Výukové metody
- execise
- Metody hodnocení
- theoretical and practical exam
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2021/aBFMT0454