BTSP0411s Speciální a inkluzivní pedagogika pro ortoptisty

Lékařská fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 15. 2. 15:30–17:10 učebna 52, Út 22. 2. 15:30–17:10 učebna 52, Út 1. 3. 15:30–17:10 učebna 52, Út 8. 3. 15:30–17:10 učebna 52, Út 15. 3. 15:30–17:10 učebna 52, Út 22. 3. 15:30–17:10 učebna 52, Út 29. 3. 15:30–17:10 učebna 52, Út 5. 4. 15:30–17:10 učebna 52, Út 12. 4. 15:30–17:10 učebna 52, Út 19. 4. 15:30–17:10 učebna 52, Út 26. 4. 15:30–17:10 učebna 52, Út 3. 5. 15:30–17:10 učebna 52, Út 10. 5. 15:30–17:10 učebna 52, Út 17. 5. 15:30–17:10 učebna 52, Út 24. 5. 15:30–17:10 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem speciálněpedagogických přístupů k jedincům s postižením/znevýhodněním v inkluzivním rámci oboru. Propojením těchto přístupů do perspektiv kvality života jedince s postižením/znevýhodněním předmět rozšiřuje studentům znalosti o specifických potřebách těchto lidí a z nich plynoucích strategiích jejich podpory při zvládání překážek pro fungování v běžném životě. Studenti získají znalosti z aktuálních trendů ve speciální pedagogice.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude mít student znalosti pro aplikaci funkčních přístupů ke specifickým potřebám lidí s postižením/znevýhodněním a propojovat je do kontextů svého profesního oboru.
Osnova
  • 1. Postižení/znevýhodnění jako překážka kvality života a. ICF klasifikace b. Funkční strategie a inkluze 2. Speciální pedagogika a její inkluzivní koncept a. Od defektu ke speciálním vzdělávacím potřebám b. Od speciálních vzdělávacích potřeb k podpoře, posilování a provázení 3. Resilienční zdroje systémové/procesní/individuální a. Komunita, participace b. Vzdělávání a vzdělanost c. Rodina a vztahy d. Zvládání 4. Mentální postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s MP 5. Tělesné postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s TP 6. Sluchové postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s SP 7. Narušená komunikační schopnost jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s PK 8. Poruchy chování jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s MP 9. Specifické poruchy učení jako překážka kvality života a. Specifika interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory 10. Specifika přístupů k lidem s SP Systém podpůrných a provázejících organizací ve školském a neziskovém sektoru a. Školské poradenské služby b. Školní poradenské pracoviště
Literatura
Výukové metody
Interaktivní seminář, prezentace, videa, diskuse se studenty
Metody hodnocení
Případová práce 50 %, Portfoliové úkoly 30 %, Aktivní zapojení na semináři 20 %
Informace učitele
Detailní informace o realizaci výuky budou upřesněny na začátku semestru. https://is.muni.cz/do/ped/kat/specped/specped/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.