MIMO041p Management osobního rozvoje - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2022
Rozsah
0.8/0/0. 12. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Kóša (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (cvičící)
Mgr. Bc. Zdeňka Barešová (pomocník)
MUDr. Monika Lekárová (pomocník)
Blanka Suchá (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 16. 2. 10:30–12:10 F01B1/327, St 23. 2. 10:30–12:10 F01B1/327, St 2. 3. 10:30–12:10 F01B1/327, St 9. 3. 10:30–12:10 F01B1/327, St 16. 3. 10:30–12:10 F01B1/327, St 23. 3. 10:30–12:10 F01B1/327
Předpoklady
Výuka je v českém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Integrovat psychologii zdraví do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví
- Seznámit studenty se současnými trendy v oblasti duševní hygieny a základními metodami udržování a rozvoje tělesného a duševního zdraví
- Zprostředkovat studentům pochopení, jak mysl a tělo vzájemně interagují a ovlivňují zdraví a nemoc
- Prezentovat komplexní výstupy psychologické vědy a klinické praxe na úrovni principů, které lze aplikovat v práci profesionála ve zdravotnictví, ku prospěchu jeho, pacientů, ale i celých zdravotnických týmů
- Seznámit studenty se základními psychosociálními proměnnými, které mají vliv na podporu a udržování duševního a tělesného zdraví
- Představit studentům základní psychologické a psychoterapeutické metody zvládání životních těžkostí v různých osobních i medicínských kontextech
- Seznámit studenty s těmi dílčími životními změnami, které jsou citlivými ukazateli počínající chronické fáze stresu, vyčerpání a ztráty smyslu života. - Představit základní východiska teorie pole, holistického přístupu a modelu „Spojení a zdraví“/autoregulace a alostáza
- Seznámit studenty s dostupným programy pro podporu zdraví na pracovišti ale i v osobním životě
- Seznámit studenty se základními psychologickými principy nezbytnými pro efektivní sebeřízení, řízení druhých a tvorbu optimálního pracovního prostředí na úrovni mezilidské i materiální
Výstupy z učení
- Student chápe proč je psychologie zdraví důležitá v kontextu osobního rozvoje
- Student rozumí vztahu emocí, motivace a zdraví
- Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, emocí, zdraví a nemoci
- Student chápe rizika stresu při výkonu povolání profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření
- Student zná základní psychosociální proměnné, které mají vliv na podporu a udržování duševního a tělesného zdraví
- Student zná pojem Resilience, dovede pospat jeho složky a zná metody jak tento psychologický rys v životě rozvíjet a podporovat (copingové strategie, ohnisko řízení vlastní činnosti, koherence – smysl pro integritu, nezdolnost, sebe-účinnost)
- Student chápe koncept „systém vnější a vnitřní sebe-podpory“
- Student zná základní zásady „Na principech založeného vedení lidí“
- Student rozumí vztahu času, stresu a vlastní odpovědnosti a zná zásady managementu času
- Student zná zásady duševní hygieny a teoretické pozadí základních metod udržování a rozvoje tělesného a duševního zdraví (Autogenní tréning, Na všímavosti založené přístupy, Relaxační techniky, sport)
- Student rozumí modelu „Spojení a zdraví“/autoregulace a alostáza a dovede jej aplikovat při podpoře vlastního tělesného a duševního zdraví
- Student rozumí vztahu mezi stresem a rizikovým chováním (obezita, kouření, alkoholismus, nadužívání léků, jiné závislé chování) a zná klíčové metody v oblasti jeho profylaxe, prevence a léčby
- Student rozumí dynamice intrapsychického interpersonálního konfliktu a je vybavený základními introspektivními a komunikačními dovednostmi, jak tyto situace zvládat
Osnova
  • - Aplikace psychologie zdraví v managementu osobního rozvoje
  • - Motivace, emoce, stres, chování a zdraví
  • - Modelu „Spojení a zdraví“/autoregulace a alostáza
  • - Resilience
  • - Základních metody psychologie zdraví pro udržování a podporu tělesného a duševního zdraví
  • - Systém sebe-podpory
  • - Predisponující, precipitující a perpetující faktory v etiologii syndromu vyhoření
  • - Intrapsychický a interpersonální konflikt
  • - Prevence „šikany na pracovišti“
  • - Na principech založené vedení lidí
  • - Management času
Literatura
    povinná literatura
  • Kabat-Zinn, Jon. Život samá pohroma. Příbram: Jan Melvil publishing, 2016. 615 s. ISBN 978-80-7555-012-5.
  • AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178. info
    doporučená literatura
  • RICARD, Matthieu. Kniha o štěstí. Edited by Zdeněk Rucki. V Praze: Rybka Publishers, 2008, 334 s. ISBN 9788087067970. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Absolvování povinné výuky v plném rozsahu. Kolokvium - ústní forma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.